loading...
ARTICLES
مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 57 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)
سخنان کوتاه تربیتی (بنی آدم اعضای یکدیگرند)

پدید آورنده : سکینه ربیعی ، صفحه 97

1. سعدی:

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

2. قرآن کریم:

مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی اْلأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمیعًا وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النّاسَ جَمیعًا. (مائده: 32)

هر کس، فردی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسان ها را کشته و هر کس انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.

3. پیامبراعظم صلی الله علیه و آله

مَثَلُ الْمُؤمِنینَ فی تَوادِّهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ: اذَا اشْتَکی مِنْهُ عُضْوٌ تَداعی لَهُ سائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَر وَ الْحُمّی.

مَثَل مؤمنان در دوستی و ابراز رحمت و عاطفه به یکدیگر، مثل پیکر است. هر گاه عضوی از آن دردمند شود، دیگر اعضای پیکر، با بی خوابی و تب، با آن عضو هم دردی می کنند.

4. ابوالحسن خرقانی:

اگر از ترکستان تا به در شام، کسی را خاری در انگشت شود، آن از آنِ من است. همچنین [اگر] از ترک تا شام، کسی را قدم در سنگ آید، زیان آن مراست و اگر اندوهی در دلی است، آن دل از آنِ من است... . کاشکی حساب همه خلق با من بکردی تا خلق را به قیامت حساب نبایستی دید. کاشکی عقوبت همه خلق مرا کردی تا ایشان را دوزخ نبایستی دید.

6. مهاتما گاندی:

هیچ تقوایی وجود ندارد که هدفش یا محتوایش، تنها خوش بختی و آسایش یک فرد باشد. ما همه اعضای خاندان بزرگ بشری هستیم. ممکن است که بشریت هزاران اتاق را اشغال کرده باشد، ولی همه آنها به یکدیگر مربوط است.

7. جبران خلیل جبران

درخشان ترین تن پوشت را دیگری بافته است؛ گواراترین خوراکت همان است که بر میز دیگری می خوری؛ آسوده ترین بسترت در خانه دیگری است. حال مرا بگو چگونه می توانی خویش را از آن دیگر شخص جدا دانی؟

8. برتراند راسل:

نوع بشر چنان به صورت یک خانواده درآمده است که ما نمی توانیم سعادت خود را جز از راه تأمین سعادت دیگران تأمین کنیم. اگر می خواهیدخود خوشبخت باشید، باید راضی شوید به اینکه دیگران را نیز خوشبخت ببینید.

9. اقبال لاهوری:

نه افغانیم و نی ترک و تتاریم چمن زادیم و از یک شاخساریم
تمییز رنگ وبو بر ما حرام است که ما پرورده یک نوبهاریم

10. صائب تبریزی:

تار و پود عالم امکان به هم پیوسته است عالمی را شاد کرد آن کس که یک دل شاد کرد

پیوسته است سلسله موج ها به همخود را شکسته هر که دل ما شکسته است

ز رفتن دگران خوش دلی، از این غافلکه موج ها همه با یکدگر در آغوشند

11. سیدعلی صیدی تهرانی:

دلم به دوستی عالَمی گرفتار است به کار هر که شکستی رسد، به کار من است
مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 80 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

«شهرستان مهاباد»

 

CirCaraPlaceatnight.jpg

 

مَهاباد (به کردی:مه‌هاباد, Mehabad) مرکز شهرستان مهاباد و یکی از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی در ایران می‌باشد. این شهر همچنین پایتخت جمهوری مهاباد بوده‌ است. شهری سرسبز و در میان چندین کوه واقع شده‌است.از جمله آثار تاریخی این شهر می‌توان به فقرگاه و غار آبی سهولان اشاره کرد.

موقعیت

مهاباد از شمال با میاندوآب ، از شمال شرق با نقده ، از غرب با پیرانشهر و از جنوب با شهرستان سردشت و شهر ربط و از شرق با بوکان همسایه میباشد

پیشینه

دیرینگی این شهر دست کم به دوران صفوی بازمی‌گردد. در متون و اسناد تاریخی نام این شهر نخست سووق بلاق (به معنی «چشمه سرد» در ترکی) بعدها ساوج بلاغ و در دوره قاجاریه ساوج بلاغ مکری قید شده است و تا سال ۱۳۱۵ به همین اسم نامیده می شد. اما در آن سال بر اساس اقدام فرهنگستان وقت ایران و بنا بر پیشنهاد روانشاد غلامرضا رشید یاسمی و تصویب فرهنگستان نام این شهر به مهاباد تغیر یافت. شهر مهاباد در کالبد کنونی توسط صارم‌بگ از ملوک کُرد ساوجبلاغ مکری در اوایل سده ی ۱۱ هجری در بخش شمال نزدیک به خم رودخانه مهاباد (محلات باغ سیسه و دباغیان) فعلی بنا گردید.

قدیمی‌ترین منطقه مهاباد «باغ سیسه» نام دارد که یکبار هم بر اثر سیلاب ویران شده‌است و امروزه دارای معماری قدیمی و بافت آن رو به فرسایش است.

سیل و آسیب‌های دیگر باعث انتقال خانه‌ها به بخش‌های جنوبی و ایجاد محلات تازه پیرامون میدان چهارچراغ (شهرداری فعلی) گردیده‌است.

شهر مهاباد به حالت متروکه درآمده بود تا این‌که بداق‌سلطان حکمران مهاباد دوباره به آبادانی آن پرداخت. بازرگانی در این شهر در دوره ی قاجار گسترش یافت و مبادله کالا با شام و بیروت انجام می‌شد که بیشتر در سراهای موصلیان، کریمخان و کاشی‌ها در بازار مهاباد و کاروانسرای سیمون، همدانی‌ها، تاجرباشی و کوسه صورت می‌گرفت.

کوچ به شهر در طول دهه ۵۵-۱۳۴۵ خورشیدی افزایش چشمگیر داشت و تراکم جمعیتی آن را بالا برد. بیشتر این کوچ‌ها از دیگر شهرهای کردنشین منطقه بوده‌اند. پس از گسترش شهر بسیاری از باغ‌های پیرامون مهاباد مسکونی شدند که امروزه این امر در نام شماری از محلات این شهر که با واژه ی باغ همراه است دیده می‌شود.

امروزه همه معابر شهر آسفالت است و شهرک صنعتی که در کیلومتر ۱۸ جاده مهاباد-میاندوآب قرار دارد و ۹ واحد آن به بهره‌برداری رسیده‌ است برای ۱۸۴ نفر ایجاد اشتغال کرده است.[۱] به استناد شواهد معتبر منطقه مکریان از پیشینه ای تاریخی برخوردار است. اما تاریخ تاسیس شهر مهاباد چهار صده قبل و متقارن با حکومت شاه اسماعیل صفوی می باشد.در سال 1081 هجری قمری و در اواخر سلطنت شاه سلیمان صفوی ( شاه عباس اول ) بداق سلطان فرزند شیر خان مکری حکومت منطقه ی مکری را در اختیار گرفت و مهاباد کنونی را مرکز حکمرانی خویش قرار داد و اقدامات اساسی و شایسته ای در جهت عمران و آبادانی منطقه به عمل آورد که از جمله می توان به احداث سه پل تمام بند دارلک و لج و پل سرخ 1079 هجری قمری مسجد سرخ 1089 هجری قمری حفر قنات و ساخت کاروانسرا و حمام لج در آن زمان اشاره کرد. در متون و اسناد تاریخی نام این شهر ابتدا سووق بلاق ( سوخ بلاق به معنی سرد چشمه ) بعدها ساوج بلاغ و در دوره قاجاریه ساوج بلاغ مکری قید شده است و تا سال 1315 به همین اسم نامیده می شد. اما در آن سال بر اساس اقدام فرهنگستان وقت ایران و بنا بر پیشنهاد روانشاد غلامرضا رشید یاسمی و تصویب فرهنگستان نام این شهر به مهاباد تغیر یافت.

ویژگی‌های جغرافيايي و اقليمی

مهاباد در جنوب استان آذربایجان غربی، در عرض جغرافيايي َ٤٦ و ْ٣٦ شمالی و طول جغرافيايی َ٤٣ و ْ٤٥ شرقی و در دامنه رشته کوه‌های لند شيخان قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دريا ١٣٨٥ متر مي‌باشد.

مردم

بیشینه مردم مهاباد کرد هستند اما اقلیتی از آذری‌ها هم در این شهرستان زندگی می‌کنند. مردم مهاباد بیشتر از تبار سه ایل منگور ، گورک و دهبکری هستند.

زبان

زبان گفتاری مردم مهاباد، کردی سورانی با لهجه ی مُکریانی و اقلیت مهاجری هم آذربایجانی می‌باشد.

وسعت و جمعیت

از لحاظ وسعت شهرستان مهاباد با ۲۵۹۲ کیلومترمربع، چهارمین شهر بزرگ استان است. بر پایه واپسین سرشماری انجام شده در سال ۸۵، جمعیت این شهر حدود ۲۰۱٫۰۱۰ تن است .از این تعداد جمعیت ۱۳۵٫۷۸۰ تن شهری و ۶۵۲۶۹ تن روستایی هستند. هم‌چنین ١٠٢٤٦٢ تن از جمعیت این شهرستان را مردان و ٩٨٥٨٧ تن را زنان تشکیل می‌دهند. این شهرستان ٧% از کل وسعت و جمعیت استان آذربایجان غربی را تشکیل داده‌است.

آب و هوای مهاباد

شهر مهاباد با قرار گرفتن در شمال باختری ایران دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. تابستان‌ها خنک و زمستان‌ها بسیار سرد می‌باشد. بهار قشنگ‌ترین فصل دراین منطقه‌ است. در فصل پاییز هوا بیشتر بادی است.

محلات و معابر

چهارچراغ پشت تپه بداق‌سلطان به‌ری شیلانان باغ سیسه باغ شایگان میدان استقلال محله اصحاب‌ سپی‌ محله ارمنیان بازار قیصری‌ میدان آردی‌ خانقاه محله خلورآباد زمین‌های‌ شهرداری‌ سه‌آشان دانشگاه آزاد شهرک فجر خیابان فلسطین تپه‌ قاضی‌ کانی مام قنبران کانی صوفی طه کوی زیبا محمودکان فرهنگیان مجبورآباد مکریان چهار راه آزادی، نبوت شرقی، یخچال‌سازی دباغیان باغ قوپی باغ گُلان باغ ساوا باغ حسن‌خان باغ اسماعیل‌آقا

دانشگاه‌ها

·         دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

·         دانشگاه پیام نور مهاباد

·         دانشکده بازرگانی

·         دانشگاه جامع علمی و کاربردی

·         آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما واحد مهاباد

منبع: ویکی پدیا

 

 

مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 62 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

زبان وانواع آن

زبان های اصلی عبارتند از:

1.زبانهای هند و اروپائی شامل:

الف.زبان لاتین، که در کشور های ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، آمریکای لاتین رواج دارد.

ب.زبا ن های ژرمنی، شامل انگلیسی، آلمانی، سوئدی، نروژی، دانمارکی، هلندی و قسمتی از زبان کشورهای فنلاند، بلژیک، لوکزامبرگ وسویس را شامل می گردد.

ج. زبانهای اسلاوی، که زبانهای روسی، لهستانی، اوکراینی، چکسلواکی، یوگسلاوی (صربستانی)، بلغاری،رومانیایی، وقسمت های زیادی از شرق اروپا را شامل می شود.

د.هند وایرانی یونانی، که شامل از زبانهای  هندی، بنگالی، فارسی، ارمنی، ویونانی میشود.

2.زبانهای سامی وحامی، که زبان سامی شامل زبانهای مردمان عرب خاور میانه، یهود(عبری)وزبانهای حامی شامل زبان مردمان عرب شمال آفریقا میگردد.

3.زبانهای چینی و ژاپنی که از نظر تکلم اکثریت داشته وشامل منطقه ی آسیای شرقی می شوند. از ویژگی های این زبانها یک سیلابی بودن آنها است.

4.زبان ماله ای که در آسیای جنوب شرقی وجزایر اقیانوس کبیر رواج دارد و شاخه هایی مانند استرونزی،تاگالائی و مائوری را شامل می شود.

5.زبانهای کلدانی، آرامی سر یانی فنیقی، که زبانهای باستانی به شمار می آیند و فقط برخی از لغات آن وارد زبانهای رایج فعلی گردیده اند.

6.زبان پارسی که از نظر ریشه جزو  زبانهای هند و اروپائی است ولی از 700سال قبل تاریخ روشن ومدونی دارد خود به چهار دسته تقسیم می شود:                                                           

فارسی باستان (فرس قدیم) - زبانهای پهلوی- زبان ساسانی - فارسی دری

زبانهای فعلی جهان (به ترتیب الفبا):

تعداد تقریبی تکلم کننده به نفر

نام زبان

 

110میلیون

1-آلمانی

560هزار

2-آماریک (شامل بالینی، سیایانی، ایسلوکائونی،مادونی، مالایائی، مالاگاشی،سونداندی، که بیشتر در اندونزی وجنوب شرق آسیااست)

60 میلیون

3-آنامی در(هند وچین)

تعداد تقریبی تکلم کننده

نام زبان

105 میلیون

4-آناگولوک (جنوب شرق و شرق آسیا)

250 میلیون

5-اسپانیولی

800 میلیون

6-انگلیسی

6 میلیون

7-ازبکی

50 میلیون

8-اوکرائینی

70 میلیون

9-ایتالیایی

415 میلیون

10-اندیک (شامل آسامی، بنگال، بهاراتی،گچراتی،هندی،لاندانی،مراتی،پنجابی و راجسدانی).

6 میلیون

11- پانتو،شامل:وزولو،(در جنوب آفریقا)بربری ودیالیت ها(در شمال آفریقا)

25 میلیون

12- برمه ای

17 میلیون

13- بلغاری

170میلیون

14- بنگالی در هند و پاکستان

37 میلیون

15- بهاراتی درهند

30 میلیون

16- بیسایان در فیلیپین

176 میلیون

17- پرتغالی

18 میلیون

18- پشتو- در افغانستان وپاکستان

18 میلیون

19- پنجابی درهندوستان

15 میلیون

20- تاگوتوک در فیلیپین

30 میلیون

21- تبتی وبرمه ای

70 میلیون

22- ترکی

45 میلیون

23- ترکستان و قزاقزستان و تاتار

33 میلیون

24- تلو گو درهند 

27 میلیون

25- تمپلی درهند

45 میلیون

26- جاوه ای

15 میلیون

27- چک

980 میلیون

28- چینی، شامل:ماماندازین - مالایالام

17 میلیون

29- راجستانی درهند وپاکستان

..
مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 51 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

وسعت کره ی زمین وجزئیات آن

کره ی زمین کروی کامل نیست، بلکه در ناحیه ی قطبی فرو رفتگی دارد به طوری که شعاع استوائی زمین 6378 کیلو متر وشعاع قطبی آن 6357 کیلو متر است.

وسعت کل کره ی زمین 510 میلیون کیلومتر است.

از این مقدار 360 میلیون کیلو متر را اقیانوس ها ودریاها منشعب از آنها اشغال کرده و 150میلیون کیلو متر دیگر را قاره ها تشکیل می دهند.

اما در داخل قاره  ها ودرباچه ها و حوضه ها ی بزرگ آبی برمی خوریم که تقریبا حدود 15 میلیون کیلو متر مربع از قاره را این آب ها تشکیل میدهند،بنابراین:

اقیانوس ها ودر یاها (360میلیون کیلومتر مربع)+ دریا ها وحوضه های بزرگ آبی (15 میلیون کیلومتر مربع ) =375 میلیون کیلومتر مربع (مجموع آبهای کره زمین).

وقاره ها (150 میلیون کیلومتر مربع ) ـ آبهای داخل قاره ها (15 میلیون کیلو متر مربع )= 135 میلیون کیلومتر مربع (خشکی های کره زمین ).

مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 60 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

خلاصه ای از تاریخ ماد(کوردها)

ماد نام سرزمین دربرگیرنده بخش غربی فلات ایران بود. مجموعه لشکرکشی های آشور به سرزمین ماد در قرن هشتم پ. م. و خطر حمله از غرب به‌وسیله دولت زورمند آشور، نیاز تشکیل یک دولت متمرکز را برای مادها که جدیدترین مهاجران به زاگرس بودند بوجود آورد.
هرودوت می‌نویسد: آشوریها در آسیا پانصد سال حکومت کردند، اول مردمی که سر از اطاعت آن‌ها پیچیدند مادها بودند اینان برای آزادگی جنگیدند،‌ رشادتها کردند و از قید بندگی رستند. ماد‌ها پایه‌های نخستین شاهنشاهی (۷۲۸-۵۵۰ پ.م.) آریایی‌تباران را در ایران بنیاد نهادند. در آغاز قرن ۶ پ. م. با شکست آشور و فتح شرق لیدیه پادشاهی ماد تبدیل به شاهنشاهی بزرگی در آسیا شد. امپراتوری ماد در زمان، هووخشتره به بزرگ‌ترین پادشاهی غرب آسیا حکومت می کرد و سراسر ایران را آن چنان که در نقشه سرزمین ماد هویدا است برای اولین بار در تاریخ به زیر یک پرچم اورد. هوخشثره بنیانگذار اولین قدرت ایرانی بود.
پایه گذاری دولت ماد به عنوان نخستین دولت بر پایه وحدت اقوام مختلف ساکن فلات ایران با مشترکات و پیوندهای فرهنگی را باید به عنوان مهم‌ترین رویداد در تاریخ ایران به شمارآورد.
سرزمین ماد

سرزمین ماد ۶۷۵ پ.م.

ماد نام سرزمینی بود که تیره ی ایرانی مادها در آن ساکن بودند. این سرزمین دربرگیرنده بخش غربی فلات ایران بود. سرزمین آذربایجان فعلی در شمال غربی فلات ایران را با نام ماد کوچک و ناحیه امروزی تهران ( ری )،حوزه شمال غربی کویر مرکزی، همدان، کرمانشاه، لرستان‌، و کردستان را با نام ماد بزرگ می‌شناختند. پایتخت ماد در گذشته هگمتانه نام داشت که بعدها به اکباتان تغییر نام داد.
طوایف ماد
سرزمین ماد ۶۰۰ پ.م.

مطابق منابع کهن آشوری و یونانی و ایرانی در مجموع معلوم می گردد که سه طایفه از شش طایفه تشکیل دهندهً اتحاد مادها یعنی بوسیان (کردوخی ها و میتانی ها) ، ستروخاتیان (ساگارتی ها، کرمانجها) وبودیان (لرها) متعلق به کردها و لرها بوده و سه طایفه مادی دیگر عبارت بوده اند ازآریزانتیان (طایفه نجبای ماد) که درحدود کاشان میزیسته اند و مغها که در ناحیهً بین رغهً آذربایجان (مراغه) و رغهً تهران ( ری ) ساکن بوده اند و سرانجام پارتاکانیان (یعنی مردمی که درکنار رود زندگی می کنند) همان مردم منطقهً اصفهان بوده اند.
مطابق منابع یونانی، در سرزمین کمنداندازان ساگارتی (زاکروتی، ساگرتی) (همان استان کرمانشاهان کنونی) مادی های ساگارتی میزیسته اند که شکل بابلی - یونانی شدهً نام خود یعنی زاگروس (زاکروتی، ساگرتی) را به کوهستان غرب فلات ایران داده اند. نام همین طوایف است که در اتحاد طوایف پارس نیز موجود است و خط پیوند خونی طوایف ماد و پارس منجمله از منشا همین طایفه ساگارتی ها (زاکروتی، ساگرتی) است، طوایف پارس قبل از حرکت به سوی جنوب دورانی طولانی را در مناطق ماد ها بوده و بعدها رو به جنوب رفته اند.
جنگ های آشور و ماد

مجموعه لشکرکشی های آشور به سرزمین ماد در قرن هشتم پ. م. نتوانست قدرت مادها را در هم بشکند و بیشتر حملات غارتگرانه بودند. دولت ماننا اتحادیه طوایف ماننایی منطقه و خود، از گذشته جزیی از سازمان های حکومتی لولوبیان - گوتیان بودند. دولت ماننا در سده هفتم ق.م. جزیی از دولت بزرگ ماد به شمار می رفت. اخرین لشکرکشی اشور به ماد در سال ۷۰۲ پ. م. بود. خطر حمله از غرب به‌وسیله دولت زورمند آشور، نیاز تشکیل یک دولت متمرکز را برای مادها که جدیدترین مهاجران به زاگرس بوده اند بوجود آورده است. ماد‌ها پایه‌های نخستین شاهنشاهی آریایی‌تباران (۷۲۸-۵۵۰ پ.م.) را در ایران بنیاد نهادند.
ظهور پادشاهی ماد
به گفته مورخین یونانی، پس از حملات شدید و خونین آشوریان به مناطق مادنشین، در حدود سال ۷۰۸ قبل از میلاد، رهبر یکی از قبایل مادی دیاکو به‌وسیله مجلس اتحادیه، به عنوان رهبر قبایل مادی انتخاب شده و وظیفه تشکیل یک دولت مرکزی به عهده وی گذاشته می شود. این رهبر، دیاکو (دیوکس در یونانی) با متحد کردن قبایل پراکنده مادی و برقراری قوانین مختلف، به عنوان اولین رهبر ماد شناخته می شود و اوست که پایتخت خود را در همدان امروز (هنگمتان، همریشه با هنگمن و انجمن، به معنای محل جمع شدن) قرار می دهد.
یکی از کتیبه های آشوری از شخصی به نام دیاکو، بیست سال قبل از تاریخ انتخابش به عنوان شاه مادها، نام می برد. این شخص آغاز کننده چند شورش برعلیه دولت آشور است که برای خواباندن آنها، حضور شخص امپراتور آشور لازم است. دیاکو و تمام اعضای خانواده اش به تبعید محکوم می شوند و نام او در کتیبه ها دیگر نمی آید. بیست سال بعد، دیاکو به عنوان شاه ماد انتخاب می شود و با پایه گذاری دولت ماد، به عنوان یک دشمن متمرکز آشور، دوباره به صحنه تاریخ بازمی گردد.
شاهان ماد
دیاکو
دیاکو در (۷۲۸ پ.م.) به شاهی رسید و شهر همدان (هگمتانه آنروزگار) را پایتخت خویش قرار داد. وی دستور ساخت هفت دیوار تودرتو و استوار را در همدان داد که درون این دیوارها باغ و بیشه و بوستان فراوانی پدید آوردند. این سازه شگفت‌انگیز پایتخت ایران آن روزگار بود. دیاکو ۵۳ سال پادشاهی کرد.
فرورتیش
پس از او فرورتیش ۲۲ سال (دوره حکومت: ۶۷۵-۶۵۳ پ.م.) حکومت کرد و قبائل ایرانی را به اطاعت کشید. انگاه وارد جنگ با دولت آشور شد ولی در برابر آشوریها شکست یافت و کشته گردید. فرورتیش بر سرزمین ماد از حدود ری تا اصفهان و آذربایجان و کرمانشاه و کردستان و همدان سلطنت می‌کرده است.
بیشتر حکومت فرورتیش به نظم دادن به قبایل مادی و جنگیدن با دشمنان خارجی گذشت. مدارک آشوری و بابلی به خطراتی که مادها از شرق خود احساس می کردند اشاره نمی کند، اما قبایل شمال دولت ماد (سکاها و کیمری‌ها)، از اهمیت خاصی برای مادها و آشوری ها برخوردار بودند. در حدود اوایل قرن هفتم قبل از میلاد، در زمان حکومت دیاکو و اوایل حکومت فرورتیش، قبایل کیمری‌ها که از صحرانشینان دشتهای جنوبی دریای سیاه بودند، به ماد و آشور حمله کردند. امکان ایرانی بودن قبایل کیمری‌ها، احتمالا" دلیل اصلی آنها برای تشکیل یک اتحادیه با مادها برعلیه دولت آشور بود. حملات کیمری به آشور ضرباتی به آن دولت وارد کرد، اما در شکست دادن کامل آشور و پادشاه بزرگ آن، آشورحدون، ناموفق بود.
خشتریته
پس از فرورتیش رهبری مادها را خشتریته (دوره حکومت: ۶۵۳-۶۲۵ پ.م.) در دست گرفت. خشتریته اولین پادشاهی است که پادشاهی ماد را در غرب فلات ایران تشکیل داد. به دنبال حمله مجدد اشور به مادها خشتریته برای پایان دادن به حملات اشور با ماننا و سکاها پیمان دوستی بست و عملا با اشور وارد جنگ شد. داستان سلطنت سکاها در ماد خطا است دولت ماد در این فاصله قدرت خود را مستحکم کرد. خشتریته در سال ۶۲۵ پ. م. در گذشت.
هووخشتره
پس از خشتریته، پسر ش هووخشتره (کی آخسارو) (کيخسرو را صورت افسانه‌ای هووخشتره فرمانروای بی نظیر وبی مرگ اوستا و شاهنامه میدانند.) (دوره حکومت: ۶۲۵ تا ۵۸۵ پ.م.) به شاهی رسید. هووخشتره اولین پادشاهی است که یک سلطنت سراسری را در ایران تشکیل داد و ایران را به عنوان یک قدرت مهم جهان آن زمان مطرح کرد.
ایشتوویگو

ایشتوویگو (دوره حکومت: ۵۸۵ تا ۵۵۰ پ. م) واپسین پادشاه ماد و جانشین هووخشتره بود. در مورد حکومت او اطلاعات زیادی در دست نیست و بیشتر روایات یونانی و پارسی، به اواخر سلطنت او و نابودی حکومت ماد به دست کورش بزرگ اشاره می کنند.
ایشتوویگو متهم به ترجیح دادن شکوه و راحتی دربار آشور به زندگی سخت و ارتشی مادی شده است و انحطاط قدرت ماد را بیشتر به او نسبت می دهند. در صورت قبول، می توان تصور کرد که بیشتر آثار باقی مانده از دوران مادها، بخصوص آثار بجای مانده در تپه نوشی جان[14] ، به دوران سلطنت ایشتوویگو بر می گردد. همچنین، راحتی هایی که در دوران هخامنشی به عنوان «تنپروری مادی» در سلطنت ایشتوویگو خوانده شده را، شاید به جای دوران انحطاط ماد، زمان انتقال زندگی قبایل ایرانی از طرز زندگی صحرانشینی به شهرنشینی بنامیم و آنرا آغاز واقعی تمدن ساکن قبایل ایرانی بدانیم.
جنگ های اشور و کشور ماد
از سال ۶۷۳ پ م جنگهای مادها و آشور دوباره پا میگیرد از این زمان به بعد در اسناد آشوری ها از کشور ماد نیرومند سخن میرود که نشان از به رسمیت شناخته شدن موجودیت دولت مادها از طرف آشوری ها است. در حدود سال ۶۵۰ پ. م. پادشاهی ماد دولت بزرگی در ردیف ماننا و اورارتو و عیلام بود. بعد از کیمری‌ها، یکی دیگر از قبایل صحرانشین شمال قفقاز، سکاها، به منطقه شمال غرب ایران حمله کردند و در سر راه خود، دولت اورارتو در غرب دریاچه اورمیه و شرق آناتولی را نابود کردند.
آشوربانیپال پادشاه آشور
در زمانی که آشور بانیپال پادشاه نیرومند آشور بر سر قدرت بود جنگی بین مادها و اشوری ها در نگرفت ولی جنگ های آشور و عیلام تا نابودی دولت عیلام در سال ۶۴۰ پ م ادامه یافت. آشور بانیپال در سال ۶۳۳ پ م در گذشت. دولت ماد در این فاصله قدرت خود را مستحکم تر کرد.

تشکیل سلطنت سراسری مادها در ایران
هووخشتره، (کیاکسار مدارک یونانی)، بزرگ‌ترین پادشاه ماد است. توانایی های او در منظم کردن ارتش و بستن توافق نامه های خارجی با دولتهای همسایه، او را به قدرتمندترین شاه غرب آسیا در زمان خودش تبدیل کرد. هووخشتره در ده سال اول حکومتش موفق شد که رابطه اش را با پادشاه سکاها، پروتوثیس، به اتحاد متقابل تبدیل کند.
هووخشتره ارتشش را به دوقسمت پیاده نظام مجهز به نیزه و سوارنظام تیر انداز (شکلی که از سکاها آموخته بود) تقسیم کرد و برای اولین بار از ارابه های جنگی مجهز به نیزه های برنده که صد سال بعد در جنگهای کورش و داریوش معروف شدند، استفاده کرد.
در این زمان، آشور بنی پال دوم، شاه نیرومند و بی رحم آشور، درگذشته بود. از طرفی، یک حکومت کلدانی جدید در بابل در حال شکل گیری بود و شاه آن، نبوپولسر، در صدد گسترش مرزهای کشورش بود و موفق شده بود بخش‌هایی از مملکت عیلام را نیز تصرف کند. هوخشثره، تصمیم به برقراری یک توافق نامه برعلیه آشور با نبوپولسر گرفت.
در زمان حکومت هووخشتره ماد قبایل آریازنتا و پارتاکانیان را در نواحی ری و اصفهان و دیگر قبایل ایرانی شرق را تا ناحیه گرگان به اطاعت کشاند و دولت نیرومند سراسری مادها در ایران را تشکیل داد هوخشتره سپس به پارس حمله کرد و قبایل پارس را به اطاعت در آورد.
حمله ماد و نابودی دولت آشور
هووخشتره شاه ماد در حمایت از بابل به آشور اعلان جنگ داد. هوخشتره در سال ۶۱۴ پ م از کوه های زاگروس گذشت و ضمن تسخیر آبادی های آشوری سر راه، شهر آشور پایتخت دولت آشور را در محاصره گرفت. پس از سقوط شهر آشور، پادشاه بابل در شهر آشور به دیدار هوخشتره آمد و در آنجا پیمان دوستی ایران و بابل تجدید شد. در سال ۶۱۳ پ. م. شاه آشور در نینوا بود و این شهر نیز در سال ۶۱۲ پ. م. تسخیر شد. نیروهای ماد و بابل، پایتخت عظیم آشور را با خاک یکسان کردند و برای همیشه به تاریخ این امپراتوری بزرگ پایان دادند.
شکست آشور و فتح شرق لیدیه
در آغاز قرن ۶ پ. م. با شکست آشور و فتح شرق لیدیه پادشاهی ماد تبدیل به شاهنشاهی بزرگی در آسیا

شد. خاورمیانه بین دو پادشاهی نیرومند تقسیم شد: یکی دولت بابل و دیگر دولت ماد.
صعود پادشاهی ماد به شاهنشاهی آسیایی

امپراتوری ماد (۵۵۰ پ.م.)
در این زمان، هووخشتره به بزرگ‌ترین شاهنشاهی غرب آسیا حکومت می کرد. ماد، اورارتو، آشور و سوریه زیر حکومت او قرار داشتند. پادشاهی عیلام که نیم قرن قبل به دست آشوربنی پال نابود شده بود، در دروازه های شرقی اش را به روی قبایل پارس باز کرده بود. پادشاه انشان، پایتخت شرقی عیلام، در این زمان یک پارسی بود و پارسیان دیگر کم کم با جامعه نوعیلامی آمیخته می شدند، اما هم انشان و هم بقیه پارس، خراجگذاران پادشاه ماد بودند.
دولت ماد در کار ایجاد سازمانی گسترده و دقیق و متکی بر نهادهای قدرتمند در زمینه های سیاسی
اقتصادی نظامی توفیق یافت. دیاکونوف با توجه به سنگ‌نبشته بیستون میگوید که سازمان دولتی و سازمان اجتماعی پارس تحت نفوذ شدید نظامات مادها بوده است.

هووخشتره در کشورش دست به اقدامات عمرانی زد و هم‌زمان قلمرو خود را در شرق به رود جیهون رساند و به زودی پارس و کرمان را نیز ضمیمه کشورش کرد و سراسر ایران را آن چنان که در نقشه سرزمین ماد هویدا است برای اولین بار در تاریخ به زیر یک پرچم اورد. مردمانی که امروزه از تبار مادها به شمار می‌آیند عبارت‌اند از مردم سرتاسر ایران. هوخشثره بنیانگذار اولین قدرت ایرانی بود.
وحدت اقوام مختلف سراسر ایران

پایه گذاری دولت ماد به عنوان نخستین دولت بر پایه "وحدت ملی" اقوام مختلف ساکن فلات ایران با مشترکات و پیوندهای فرهنگی را باید به عنوان مهم‌ترین رویداد در تاریخ ایران به شمارآورد.
نابودی پادشاهی ماد
با شکستی (۵۵۰ پ م) که کوروش بزرگ بر ایشتوویگو (دوره حکومت: ۵۸۵ تا ۵۵۰ پ. م) واپسین پادشاه ماد وارد ساخت شاهنشاهی ماد منحل شد. شاهنشاهی بزرگ ماد دورانی طولانی (۷۲۸-۵۵۰ پ.م.) برپایید و جای خود را به شاهنشاهی هخامنشی سپرد، که چیزی جز تداوم دولت و تمدن ماد با همان اقوام نبود.
معماری مادی که بعد از آشور تحت تأثیر معماری باشکوه اورارتو بود، با وارد کردن عوامل ایرانی، پایه گذار آثار درخشان دوران هخامنشی نظیر پارسه تخت جمشید و شوش شد. بسیاری دیگر از نشانه های تمدن های بین النهرین نیز از طریق مادها به هخامنشیان انتقال پیدا کرد، به طوری که تا قرنها بعد، نظم دربار ایران و تقریبا" بیشتر جنبه های باشکوه و فرهنگی جامعه ایران، از طرف نویسندگان یونانی به مادها نسبت داده می شود. سلطنت ایشتوویگو موقعیت ماد را از یک حکومت قدرتمند برمبنای قدرت نظامی به مرکزی برای فرهنگ تغییر داد. آثار این نفوذ فرهنگی را در توجه بسیار شاهنشاهان هخامنشی به ماد، علاقه آنها به فرهنگ و آداب مادی، نفوذ دین مادی بین مردم ایران از طریق قبیله مغ، و با توجه به سنگ‌نبشته بیستون موقعیت ماد به عنوان مرکز فکری برای نیروهای مخالف دولت هخامنشی می توان دید.
ظهور و صعود هخامنشیان
هخامنشیان نخست پادشاهان بومی پارس و سپس انشان بودند با شکست مادها (۵۵۰ پ م) و تشکیل شاهنشاهی هخامنشی و سپس فتح کامل لیدیه و بابل پادشاهی هخامنشیان تبدیل به بزرگ‌ترین شاهنشاهی شناخته شده جهان شد. دولت ماد را می‌توان پیشاهنگ دولت بزرگ هخامنشی دانست.


یك مطلب جالب دیگر به صورت خلاصه در مورد تاریخ مادها هست كه امیدوارم خوشتون بیاد.
البته اینها تنها مقالاتی است كه از منابع گوناگون پیدا كردم و خب بحثی پیرامونشون نشده كه امیدوارم بشه!!
خلاصه....این شما و اینم تاریخی دیگر از مادها.

شكل گيري پادشاهي ماد
از رهبر تشكيل دهنده اتحاديه طايفه هاي مادي ، با نامهاي " ديااكو" ، " ديوك " و يا " دياكو " ياد شده است . او با حمايت گسترده مردم منطقه، توفيق يافت تا از مجموعه سرزمينهاي كه بر هر يك رئيس و شاهكي حكومت مي راند در فاصله 788 ق.م. و به اعتبار ديگر 767 تا 745 ق.م. در منطقه وسيعي كه شامل ماد كوچك ، مركزي و شرقي مي شد، دولتي را پي ريزي كند كه در قرن هفتم پيش از ميلاد تا دو دهه آغازين قرن ششم ق.م. بزرگترين پادشاهي نيرومند زمان گردد.
مدت زماني پس از شكست دياكو از سارگن شاه آشور ، فرزند و جانشين او كه نامش به گونه هاي مختلفي ، چون فرورتيش ، خشتريته ، كشتريتي وفرائورتس ياد شده است ، قدرت رهبري رابه دست گرفت ودر 3-672 ق.م. در برابر آشوريها به پا خاست . حدود دو دهه بعد ، بر اثر قدرت طلبي رهبران سكاهاي آريايي در جهت كسب مقام رهبري اتحاديه و منطقه ، نزديك يك ربع قرن ، يعني 652 تا 585 ق.م. با توانمندي به ساماندهي حكومت و جذب دولتهاي مختلف كوچك وبزرگ پرداخت كه در واقع ميتوان او را نقش آفرين دوران گسترش و شكل گيري پادشاهي ماد به شمار آورد . بنابر قول هرودوت، او طي نبردي سران سكاييان را به اطاعت وادار كرد ( در حدودسالهاي 613 و 612 ق.م. ). دولت ماناي تا قبل از 610ق.م. سلطنت كياكسار را به رسميت شناخت و خود جزئي از دولت ماد گرديد . دولت اورارتو نيز در آغاز دهه آخر قرن هفتم ق.م. رهبري كياكسار را پذيرفت و جزئي از كشور ماد گرديد . هم در زمان هوخشتره ( كياكسار )، سرزمين پارس به بخشي از سرزمينهاي دولت بزرگ ماد ، تبديل گرديد و هوخشتره فرمانروايي پارس را بر عهده كمبوجيه پدر گوروش بزرگ واگذاشت. به اعتباري ، لوح سيمين " آريارمنه " در همين زمان به وسيله هوخشتره به هگمتانه
پايتخت مادها انتقال يافت . همزمان با اين رويدادهاي مهم و فراهم آمدن موجبات شكل گيري دولت بزرگ ماد ، با پيوستن اتحاديه هاي طايفه أي و دولتهاي كوچك و بزرگ مستقر در فلات ايران كه از هبستگيهاي فرهنگي ديرينه برخوردار بودند ، هوخشتره زمان را براي در هم شكستن حكومت متجاوز و خونريزآشور كه طي چند قرن با يورشهاي پي در پي ، به ويرانگري و كشتارهاي وحشتناك در بخش وسيعي از فلات پرداخته بود ، مناسب ديد . از مدتي پيش ، ميان بابل و آشور درگيريهاي صورت گرفته بود ، ولي بابلي ها كاري از پيش نبرده بودند . با توجه به تمامي زمينه ها ، كياكسار نيروهاي خود را با عبوراز گردنه هاي زاگرس به ايالت " آراپخاي " بالاتر از نينوا ، رسانيد و بعد از تسخير شهر " طربيس " از دجله گذشت و تا شهر مشهور " آشور " پيش راند و آن را به تصرف در آورد . پس از آن ، بابلي ها دولت ماد را در آستانه در هم شكستن قطعي آشور ديدند ، بر اساس توافقهاي پيشين ، به ياري مادها آمدند و با هم به محاصره " نينوا " پرداختند . در ماه اوت 612 پيش از ميلاد ، نينوا سقوط كرد و به دوران حكومت خشن ترين قدرت زمان ، پايان داده شد.

سقوط نينوا و از ميان برداشته شدن دولت آشور ، از جمله رويدادهايي است كه مورد استقبال فراوان همه ساكنان سرزمينهاي مجاور آن كشور كه لطمه هاي بسيار از آن ديده بودند ، قرار گرفت .
كياكسار براي آنكه بار ديگر آشور سربلند نكند ، بازمانده نيروهاي آشوري را كه به "حران " رفته بودند، در هم كوفت و در نتيجه سراسر بين النهرين شمالي و تمامي كشور آشور و از جمله ، ناحيه سيرو
مدي يا " سوريه
ماد " را به كشور ماد ملحق گردانيد.
هوخشتره بعد از پيروزي درخشان برآشور ، به سوي غرب راند و با دولت ليدي (
Lydia
) مدت پنج سال به نبرد پرداخت . سرانجام ، بر اثر پادرمياني بخت نصر پادشاه بابل ميان دو دولت صلح برقرار گرديدو رود قزل ايرماق با " هاليس " به عنوان مرز دو كشور و به عبارتي ، غربي ترين مرز پادشاهي ماد تعيين شده . در اين هنگام مادها از جنوب غربي با كشور بابل هم مرز بودند و از سوي شمال ، سراسر سرزمين " وان " يا ارمنستان جزئي از كشور ماد به شمار مي رفت .
هرودوت ( در مجله يكم ، بند 104 ) يادآور شده است كه " خاك ماد " با سرزمين " ساسپيريان " ( يعني قبايل ايبري و گرجي ) هم مرز بود. در مورد سرزمين " كادوسيان " و " ماردان " يا گيلان و مازندران و نيز ايلام ، برخي از مورخان با شك و ترديد سخن گفته اند، در حالي كه در نوشته هاي كهن به پيوستگي آنها با ماد اشاره شده است . از جمله " كتزياس " درباره كادوسي ها اشاره دارد كه آنان تا كمي به پايان دوران دولت ماد ، جزيي از آن كشور بوده اند . در مورد ايلام نيز بايد گفت كه سرزمين مزبور ، دست كم بعد از سقوط قدرت آشور نمي توانسته است به صورت مستقل باقي مانده و جزيي از سرزمين ماد نشده باشد.
ديا كونوف در بحث مربوط به ساتراپهاي دولت ماد در عهد آستياك ( فرزند هوخشتره ) سرزمينهاي زير را نيز ، افزون بر آنچه گفته شده ، به عنوان ساتراپهايي از كشور ماد ياد مي كند :
- در نگيانا و كارمان و ميكيان (شامل سيستان، كرمان وبخشي از مكران وغرب افغانستان تا خط هرات
قندهار )
- ناحيه " پاريكانيان و حبشيان آسيايي " يا مكران بلوچستان كنوني .
- پارت وهيركانيه ، مسلما" ، آره يا وسغديانا به احتمال ولي گمان نمي رود تماما، و خوارزم به ظن بسيار ضعيف .
هرودوت به تسخير اين سرزمينها توسط فرورتيش اشاره دارد . از اين رو مي توان به ظن قوي گفت كه حدود ماد از طرف مشرق تا " باختر " وجيحون امتداد داشته است .
---
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ---

منبع: ویکی پدیا

مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 296 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

«شهرستان سقز»

سَقِّز (به کُردی: Seqiz) یکی از شهرهای شمال‌غربی ایران در شمال استان کردستان است. این شهر در شمال‌غربی سنندج و در فاصله ی ۱۹۸ کیلومتری آن واقع است. از شمال به آذربایجان غربی (شهر بوکان)، از غرب به شهر بانه و منطقه ایل گورک و حدود شهرستان سردشت ، از جنوب به منطقه ی سرشیو و مریوان، و از شرق به تکاب افشار منتهی می‌شود. این شهر زمستان‌هایی بسیار سرد دارد و بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی یکی از سردترین نقاط شهری کشور است. یکی از پائین‌ترین دماهای ثبت شده در این شهر ۴۳- درجه سانتیگراد بوده ‌است . به گزارش سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران شهر سقز به همراه شهرستان بستان آباد در استان آذربایجان شرقی که دمای 46- درجه در آن به ثبت رسیده سرد ترین شهرهای ایران لقب گرفته اند.

شهر سقز برروی دو تپه طویل که رودخانه سرپوشیده ولی‌خان از وسط آن می‌گذرد، بنا شده‌است. پستی و بلندی‌های داخل شهر و چشم‌انداز رودخانه ی سیمینه‌رود، که از کنار این شهر می‌گذرد از ویژگی‌های آنست.

وجه تسمیه

نام امروزینِ سقز از نام قوم ایرانی سکا به یادگار مانده‌است، و سکز همان ساکز است. در روزگار مادها سکاها فراوان به مرزهای ایران می‌تاختند. به‌دنبال حمله ی مجدّد آشور به مادها خشتریته برای پایان دادن به حملات آشور با ماننا و سکاها پیمان دوستی بست و عملاً با آشور وارد جنگ شد.

در حدود سال ۶۵۰ پ.م. پادشاهی ماد دولت بزرگی در ردیف ماننا و اورارتو و عیلام بود. بعد از سکاها کیمری‌ها (یکی دیگر از قبایل صحرانشین شمال قفقاز) به منطقه ی شمال‌غرب ایران حمله کردند و در سر راه خود، دولت اورارتو در غرب دریاچه ارومیه و شرق آناتولی را نابود کردند.

هووخشتره، بزرگ‌ترین پادشاه ماد، در ده سال اوّلِ حکومتش موفّق شد که رابطه‌اش را با پادشاه سکاها، پروتوثیس، به اتّحاد متقابل تبدیل کند. هووخشتره ارتشش را به دو قسمت پیاده‌نظام مجهّز به نیزه و سواره‌نظام تیرانداز (شکلی که از سکاها آموخته‌بود) تقسیم کرد و دولت نیرومندی در ماد تشکیل داد. در روزگار هووخشتره، پس از انقیاد سکاها در ماد، گروهی از سکاها را به غرب ماد کوچاندند و این سرزمین را به‌نام آنان سکزی یا ساکز خواندند که اکنون به سقز معروف است.

جغرافیایی انسانی

سقز طبق آمارهای گرفته شده سال ۱۳۸۵ بعد از سنندج, دومین شهر پرجمعیت استان کردستان است. طبق این آمار جمعیت شهر سقز برابر با۱۳۱٬۳۴۹هزار نفر بوده است. زبان و گویش مردم سقز کردی سورانی با لهجه اردلانی وموکریانی است شهرستان سقز در سال ۱۳۷۰ شمار شهرنشینان آن حدود ۸۰۶۰۰ نفر بوده است و روستایان آن هم برابر با ۷۹۲۰۰ نفر بوده که جمعا کل شهرستان ۱۶۰هزار نفر بوده اند اما با تغییرات حاصل در روستاهای خوش اب و هوا و ایجاد و احداث راههای آسفالته روستایی و برق کشی و مخابرات ودیگر امکانات تمایل مردم به سکونت در دهات بیشتر شده است .بخش های تابع سقز اعبارتند از از شهر صاحب و روستاهای سرا و ترجان و کلتپه و تیلکو است.

مختصات جغرافیای

سقزدر “۴۶ درجه و ۱۷ دقیقه”طول جغرافیایی و “۳۶ درجه و ۱۴ دقیقه” عرض جغرافیایی از خط استوا واقع شده است.ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۷۶ متر است و نسبت به تهران “۲۵ درجه و ۲۷ دقیقه”طول غربی فاصله دارد.در ناحیه ای کوهستانی و مرتفع بین ارتفاعات نامنظم سلسله جبال زاگرس واقع شده، در جنوب این شهر کوههای “هیجانان” و در غرب آن کوههای “ملقرنی” گسترده اند.

محلاّت سقز

شهر سقز سابقاً در دشتی در جنوب‌غربی شهر فعلی قرار داشت که اکنون به کهنه سقز یا سقز کهنه معروف است. شهر فعلی ابتدا در اطراف بازار به وجود آمد و قدیمی‌ترین محلّه، همان محلّهی بازار شهر است که بعداً بر اثر ارتباط تبریز، سنندج، و بانه طرفین جادّه‌های آن آباد شد. امروزه موقعیت طبیعی و نحوهی استقرار شهر در دامنه ی ارتفاعات و رودخانه‌ای که از کنار آن جاری است، سقز را از شهرهای دیگرِ استان متمایز کرده‌است. محلاّت امروزیِ شهر سقز:

بردبران|بَردبران (سنگ‌بُران) | محلّه ی بلوار (سقز)|بلوار | بهارستان (سقز)|بهارستان (حمّال‌آباد) | تَپی مالان (تپه ی خانه‌ها) | جوتیاران (محلّهی برزگران) | چَمی ولی‌خان (رودخانه ی ولی‌خان) | زورآباد | سرپَچه|سرپَچَه | سیلو و سی‌ودومتری | شهرک دانشگاه | شهناز | صالح‌آباد | قَرَچی‌آباد (شریف‌آباد) | قَوخ | کریم‌آباد | مجبورآباد | محلّهی موسایی‌ها|موسایی‌ها | ناوقَلا (محلّهی قلعه) | نَشمیلان | بلوار تربیت | بلوار وحدت | گلستان | بلوار دانشجو | خیابان محمّد قاضی | سه‌راه مدرسه | میدان چایی‌فروشان | پارک لاله | میدان تره‌بار | خیابان حافظ | شهناز | خیابان سعدی | سالن ۲۲ بهمن | خیابان دارالصّفا | خیابان معلّم | پارک کوثر | شهرک فرهنگیان

اماکن دیدنی سقز

مسجد یکی از رایج‌ترین اماکن عمومی در درجهی نخست بوده‌است. در مقایسه با دیگر شهرهای استان کردستان، مساجد سقز زیادند. معروف‌ترین مساجد سقز عبارتند از:

      مسجد دومناره واقع در میان‌قلعه، جنوب خرابه‌ها و آثار قلعه

      مسجد و خانقاه پیرِ غَزائی واقع در میان‌قلعه کوی سرقبران (سابق)

      مسجد حضرت عُمَر (رض) واقع در خیابان شهدا

      مسجد النبی در بلوار انقلاب

      مسجد ملاّابراهیم واقع در سَرپَچه و نزدیک بازار و میدانی به همین نام

      مسجد شیخ مظهر واقع در میان‌قلعه، پایین‌تر از مسجد جامع

      مسجد و خانقاه حاج شیخ مصطفی (رَحِمَهُ‌الله) واقع در سَرپَچه، بازار شیخ

      مسجد شیخ اسماعیل واقع در سَرپَچه، خیابان امام خمینی، نزدیک پل هوایی

      مسجد و تکیهی باباشیخ واقع در سَرپَچه، محلّهی باباشیخ

      مسجد کوچک واقع در سَرپَچه، نزدیک پل هوایی خیابان ۲۲ بهمن

      مسجد حاجی حکیم واقع در چهارراه آزادی

      مسجد شیخ ملاّزاهد واقع در خیابان آزادی، روبه‌روی پارک کودک

      مسجد و خانقاه شیخ جلال‌الدّین (یا شیخ علاءالدّین) واقع در بازار

      مسجد دیم‌کاران، روبه‌روی در ورودیِ پارک مولوی (پارکی شار = پارک شهر)، خیابان ساحلی

      مسجد حاجی کمالی(کانی گرمک) واقع در خیابان رسالت

      مسجد و تکیهی قادری واقع در محلّه‌های تازه‌ساز نزدیک محلّهی باغ حاجی عبدالرَّحمن

      مسجد سنگ‌بُران (به‌ردبران) واقع در محلّه‌ای به همین نام

      مسجد شیخ هادی واقع در محلّه‌های جدید خیابان سعدی

      مسجد دارالصفا واقع در محلّهی کریم‌آباد

      مسجد حاج ارجمند واقع در محلّهی حمّال‌آباد

      مسجد جامع واقع در خیابان امام خمینی، سه‌راه ۲۲ بهمن

      مسجد چهار یار نبی در شهرک دانشگاه

      مسجد رسالت پناه واقع در بلوار انقلاب کوچه رسالت(ایستگاه شکم سابق)

قهوه‌خانه

از رایج‌ترین اماکن عمومی است، که از قدیم‌الایّام، همواره اغلب مردم برای صرف چای و رفع خستگی و گفت‌وگوهای دوستانه به آنجا می‌روند. قهوه‌خانه «علی جواز» معروف‌ترین آنان و در مرکز تجاری شهر (میدان هه‌لو) واقع بود که اکنون به نزدیکی میدان قدس منتقل شده‌است.

سینما

شهر سقز تاکنون سه سینما داشته‌است: نخستین سینمای سقزتوسط یکی از خاندان رعدی تاسیس شدکه«سینما آسیا» نام داشت که درپی یک آتش‌سوزی ویران شد و هرگز بازسازی نشد. سینمای دوم، حافظ نام دارد که بعدها به آن استقلال هم گفتند. این سینما درکنار گاراژ سیف‌الله‌خان و گاراژ کیخسروی قرار داشت؛ فعلاً ویران شده و قرار است در آینده، پس از بنای مجدّد و ایجاد واحدهای تجاری، سینما نیز مستقر گردد. سومین سینما(سینما وزیری) نام دارد که پایین‌تر از مدرسهی بوعلی (اندیشهی کنونی) در میدان انقلاب قرار دارد که به دلیل عدم رسیدگی توسط مالک یا مالکین تا سالها به مخروبه‌ای تبدیل شده بود. سینمای مخروبه توسط تلیس(گونی پلاستیکی) دور گیری شده بود و مردم به این سینما، سینمای تلیس می‌گفتند تا آنکه ارتباط میدان انقلاب با بلوار بهشتی برقرار شد و خیابان جدید بر روی مخروبه سینما تلیس قرار گرفت. در سال‌های اخیر، تنها مکان نمایش عمومی فیلم، آمفی‌تئاتر ادارهی ارشاد است. پس از سالها سوءمدیریت دولتی در استفاده از این ظرفیت موجود و عدم تمایل و توان مدیران اداره ارشاد در رونق بخشیدن به این مکان، با واگذاری بخشی از آمفی‌تئاتر به بخش خصوصی در بیستم اسفند ماه ۱۳۸۷ فعالیت این مکان به عنوان تنها سینمای شهر چند صد هزار نفری سقز با نام سینما فرهنگ، از سر گرفته شده است.

پارک‌ها

ازجمله پارک‌های سقز، پارک مولوی کرد (پارکی شار = پارکِ شهر)، پارک لاله، پارک کودک، پارک کچه شوان(دختر ِچوپان) و پارک کوثر می‌باشند.

اماکن تفریحی

از جمله اماکن تفریحی سقز میتوان به دریاچه لگزی - پیست اسکی وزنه - پیست اتومبیلرانی و موتورسواری سقز - پیست تریال مجموعه کاوه، سه استخر و مجموعه تفریحی تجاری زوزان را میتوان نام برد

-دو استخر سرپوشیده کاوه و شینه‌ای و یک استخر روباز شایلو در سقز وجود دارد که در سال‌های اخیر استخر شایلو به مجموعه پرورش ماهی تغییر کاربری داده‌است. 

پناه‌گاه رووش

این پناه‌گاه در تابستان ۱۳۸۸ با استفاده از منابع مالی مردمی کوهنوردان دوستداران ورزش کوهنوردی، در زمینی به مساحت ۶۲متر مربع بنا گردید این بنا با استفاده از سازه‌های سیمانی مقاوم دارای ابعاد به طول ۹٫۵ عرض۶٫۵ وارتفاع ۲٫۴۰می باشد این پناه گاه که در مسیر روستاهای سه‌رته‌که‌لتو، خه‌ایر، هیجانان، کسنزان در ارتفاع ۱۸۰۰متری از سطح دریا واقع است. فاصلهی تقریبی ازنزدیکترین روستا به جان پناه ۲ساعت و۳۰دقیقه و از جان پناه تا قلهی کوه رووش حدودا ۳۰دقیقه می‌باشد. این پناه گاه دارای سرویس بهداشتی می‌باشد که آب مصرفی آن توسط چشمهی مرمت شده تامین می‌گردد. قله‌های قابل دسترسی این پناه گاه رووش وهه‌ماراو می‌باشند.

مراکز آموزش عالی

·         دانشگاه پیام‌نور مرکز سقز، در سال ۱۳۶۹ با سه رشته‌ علوم تربیتی، زبان و ادبیات فارسی و حسابداری فعالیت خود را آغاز نمود.

·         دانشگاه آزاد سقز، در مهرماه سال ۱۳۷۸ با سه رشته کارهای عمومی ساختمان، حسابداری و آموزش ابتدایی در مقطع کاردانی با پذیرش ۱۳۲ دانشجو پی‌ریزی شد.امروزه دانشگاه آزاد سقز با بالا رفتن رتبه یکی از بهترین و بزرگ ترین دانشگاه‌های آزاد است.

·         آموزشکده فنی سقز.

·         مرکز آموزش علمی- کاربردی سقز، در نیمسال اول سال ۱۳۸۷ فعالیت آموزشی خود را در رشتهی فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز کرد. تعداد کل دانشجویان مرکز بالغ بر ۵۰۰ نفر(شهریور۸۹) می‌باشد. مدیریت دانشگاه به صورت خصوصی می‌باشد.

روستاهای سقز

(قباغلو)(آلتون علیا)(قهرآباد حومه) سولاکان | تُرجان | زیویه | گُلتپه | مَلقَرَنی | سنّته | لَگزی | صاحب | قلعه کهنه | کوچه طلا | تیزآباد | پیر یونس | آلکَلو | کَرَفتو | کانی‌جَژنی | کانی‌نیاز | موکه | سلیمان‌کَنی | کوچک| سَرا | احمد آباد | آخکَند | بَسطام | طاله‌جر | دهستان تیلکو|سوته سرشیو|شیپانه جو|حاجی عبدول|دگاگا|کسنزان|هنگه چینه|هرمی دول|کاومله|حاجی ممدان|بایر

منبع:ویکی پدیا

مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 100 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

«شهرستان بوکان»

Boukancity2010.jpg

 

وجه تسمیه

بوکان (کردی: بۆکان، Bokan) مرکز شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی ایران است. زبان مردم این شهر کردی سورانی است. جمعیت شهر بوکان براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، ۱۴۹٬۳۴۰ نفر بوده‌است.همچنین این شهر بعد از شهرهای ارومیه و خوی در استان آذربایجان غربی بیشترین جمعیت شهری را دارا میباشد. شهر بوکان در ۳۶ درجه و ۳۱ دقیقه عرض شمالی و ۴۶ درجه و ۱۲ دقیقه طول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد ۱۳۷۰متر می‌باشد.

روایات زیادی در مورد ریشه نام این شهر وجود دارد. اختلاف نظر در مورد نام بوکان در میان نویسندگان و روایت‌گران از آنجا پدید آمده که بوکان با وجود قدمت فراوان، تاریخ مدونی ندارد. کشفیات هیئت باستان‌شناسی در سال ۱۳۵۰ و مطالعات پس از آن نشان داده منطقه بوکان از قدیم پادگان اشکانیان و ساسانیان بوده‌است. آثار باستانی زیادی که در این منطقه به دست آمده مؤید همین نظریه‌است

یکی از روایات در مورد ریشه نام بوکان این است که «بو» به معنی سرزمین و «کان» به معنای معدن بوده و بوکان به معنی سرزمین معادن است.

اما این نظریه تنها در صورتی درست است که ما این اسم را با لهجه فارسی تلفظ کنیم یعنی «بوکان Bookan»، در حالی که ساکنین این شهر و اکثر مردم کرد زبان آن را بصورت «بوکان Bokan» ادا می‌کنند.

از دیگر روایات مشهور این است که بوکان از دو کلمه «بوک» به معنی عروس و «آن» که علامت جمع است تشکیل شده و معنی عروسان یا عروس‌ها را می‌دهد. گویا بوکان در مسیر چند راه قرار داشته و اغلب روستائیانی که هنگام عروسی، عروسشان را از یک ناحیه به ناحیه دیگر می‌برده‌اند، از این روستا عبور می‌کردند و در پیرامون چشمه آب بزرگ و مشهور این شهر که کردها آن را      « حه‌وزه گه‌وره (Hewze Gewre)» به معنی «آبگیر بزرگ» می‌نامند، به رقص و پایکوبی می‌پرداختند و از این رو این شهر به بوکان معروف شده‌است.

نظریه ی دیگری وجود دارد که نام شهر را برگرفته از کلمه ی «بک» به معنی خدا می‌داند. با اضافه شدن ا و ن در آخرِ نام می‌توان گفت بوکان به معنی «سرزمین خدایان» است. این نظریه بسیار کهن است (مربوط به تمدن ماننایان. ایزیرتو) و به دلیل شرایط سیاسی و منطقه‌ای تاکنون ناگفته مانده‌است.

نظریه دیگر در مورد وجه تسمیه شهر چنین است: شهر بوکان به دور چشمه بزرگ «حه‌وزه گه‌وره»‌ شکل گرفته‌است. به چنین چشمه‌هایی در زبان کُردی «کانی Kani» گفته می‌شود. واژه «بو Bo» در زبان کردی کاربردهای مختلفی دارد که اغلب در شکل ترکیبی به کار برده می‌شود؛ مانند«بو کوی؟(کجا؟)».

اما چگونگی ترکیب این کلمات و شکل‌گیری واژه بوکان بر اساس این نظریه از این قرار است که: در زمان‌های قدیم هنگامی که زنان قصد شستن وسایل خانه را داشتند آنها را با خود برداشته و به سمت رود یا چشمه‌ای که در نزدیکی محل اقامتشان بوده می‌بردند. ساکنان اطراف بوکان نیز به همین ترتیب، برای شستن ظروف و وسایل خود به این کانی یا حوض می‌رفتند و هنگامی که کسی سراغ نفری را که جهت انجام این امور به «کانی» رفته بود، می‌گرفت، نزدیکان وی در پاسخ می‌گفتند: «او به کانی رفته‌است» و به زبان کردی «چوه بوکانی» یعنی به «چشمه رفته‌است». بدین ترتیب واژه «بوکانی» به افرادی گفته می‌شد که رفت و آمد زیادی به «کانی» مزبور انجام داشتند و سپس کم کم در آنجا ساکن شدند.

امروز حوض گوره (حه‌وزه گه‌وره)، در مرکز شهر واقع است و با آب گوارا و بی پایان خود آب امیرآباد (بوکان) را تأمین می‌کند. این چشمه که چشمه‌ای جوشان است و آب آن از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود نزد اهالی شهر از نوعی دلبستگی و جایگاه خاصی برخوردار است.

پیشینه تاریخی

قبل از اسلام

این شهرستان در حدود ۳۰۰۰ سال قبل تحت نام ایزیرتو پایتخت تمدن مانناییان بوده‌است. به دلیل نبودن موزه و امکانات کافی در این شهرستان آثار این تمدن به کوچکی دیده و بیان می‌شود نمونه‌های از آثار به تاراج رفته اش در موزه‌های جهان از قبیل موزه توکیو و موزه ارومیه دیده می‌شود. این تمدن در مناطق کردنشین شمالغربی ایران سکنی داشته‌اند. وجه بارز هنر ماننایی ظرافت و زیبایی وصف ناپذیر آن است که در تمدنهای معاصر آنها کم نظیر است. هنر معروف آنها ساخت آجرهای لعابدار بوده‌است. آجرهای با طرحهای رنگین که طرح آنها پس از گذشت حدود ۳۰۰۰ سال تقریباً سالم باقی مانده‌اند. نمونه بسیار زیبایی از این آجرها در موزه شرق کهن توکیو یافت می‌شود.

قاجاریه

بوکان در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار روستایی کوچک بود که دارای کمتر از ۱۴ خانوار و جمعیت آن حدود ۱۰۰ نفر بوده. این روستا جزو یکی ایل‌های قدیمی بنام خالکی یا دراصلاح دیگر خاکی بوده‌است. ایل خالکی که بر روستاهای مانند بوکان و سردشت در آن زمان حکمرانی می‌کرد. بزرگان بوکان در آن دوران از این روستا کوچک به مهاباد کوچ کردند. روستای علی آباد که قبل از حکومت سردارهای نامی چاوان نام داشت. به محبوبیت فرزند ارشد سردارکل علی خان مکری درآمد و تحت حکمرانی پدرش درمنظقه نشست. سردار سیف الدین خان در اطراف چشمهٔ خروشانی که در آبادی کوچک بوکان در سمت شمالی قرارداشت. در نزدیکی آن قلعه‌ای برروی تپه نزدیک به چشمه که همان حوض بزرگ امروزی بوکان است بناد کرد. این قلعه جلوه و شکوه خاصی به منطقه(بوکان, سردشت, مهاباد) سردار سیف الدین خان مکری می‌بخشید و از آن دوران به عنوان نمادی در شعر شاعران و سخن وران این منطقه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. که امروزه درکمال سهل نگاری مسولان شهری بوکان این قلعه بجز خرابهٔ از آن چیزی دیگر باقی نمانده‌است.

جنگ جهانی اول

بوکان در جنگ جهانی اول هم در امان نماند پیشروی روس‌ها و عثمانیها به منتطقه بوکان سبب ویران شدن این منطقه گردید. سپس بعد از عقب نشینی عثمانی‌ها و روس‌ها سبب شد که منطقه به تاراج برود. نیروهای ایرانی نیز به علت بوجود آمدن این اوضاع نابسمان دست به غارت اموال مردم زدند و تجاوز این غارتگران ارمغانی جز قطحی و گرانی و بیساری از مشکلات آن زمان برای مردم درپی نداشت.

اقدامات مهم تاریخی

·         نخستین درمانگاه بوکان در سال ۱۳۲۶ با پزشکی دکتر«فریدریش آلمانی» جراح و دستیاری همسرش آغاز به کار کرد.

·         اولین روزنامه هم بنام هلاله در اسفند ماه ۱۳۲۴ از چاپخانه بوکان منتشر شد و اولین گروه‌های کوهنوردی به شیوه نوین در سالهای ۱۳۴۷ الی۱۳۵۰ توسط دبیرانی که از مرکز و شهرها به این شهر آمده بودند برپا شد.

·         جمعیت بوکان در زمان ناصرالدین شاه قاجار هنگام تملک سردار»عزیزخان مکری«داماد امیر کبیر بخش کوچکی بوده و بیشتر از صد خانوار در آن نبوده‌اند. اولین مدرسه ابتدایی به شیوه ی نوین در سال ۱۳۰۷ دایر گردید

·         سفر ژاگ دمورگان و خاطرات جهانگردان به بوکان

جمعيت و تقسیمات سیاسی

طبق قانون تقسیمات کشور، درسال ۱۳۱۶ش بوکان به عنوان بخش در شهرستان مهاباد در استان آذربایجان تشکیل شد. درسال ۱۳۶۹ شمسی ، طبق تصویبنامة هیئت وزیران وهمچنین تلاشهای نماینده آن زمان ، شهرستان بوکان به مرکزیت شهر بوکان مشتمل بر دو بخش تشکیل شد.واز مهاباد به کلی جدا گردید.

جمعیت این شهرستان طبق آمار تخمین زده شده و محاسبه شده در سال ۱۳۹۰ به ۲۸۰٬۰۰۰ نفر می‌رسد اما بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت شهرستان بوکان برابر با «۳۰۸,۲۰۴» نفر بوده‌است، که از این تعداد «۴۸۸,۱۰۲» نفر آنان مرد و«۸۲۰,۱۰۱» نفر آنان زن بوده‌اند. همچنین شهرستان بوکان دارای ۲ بخش به نامهای مرکزی و سیمینه‌است و ۷ دهستان دارد.

بخش مرکزی دهستان‌های آختاچی، ایل تیمور، ایل گورک و بهی فیض اله بیگی و بخش سیمینه دهستان‌های آختاچی شرقی ـ آختاچی محلی و بهی دهبکری را شامل می‌شود.

ابنیه تاریخی

مقبره سردار

مقبره تاریخی سردار که مربوط به دوره قارجه‌است که امروزه در پارک عمومی ملت شهربوکان قرارگرفته‌است. این مقبره در انتهای پارک قراردارد.مقبره در سطح ۱۹۸ متر مربع و دارای یک گنبد مرکزی، ایوان و دو دهلیز در طرفین است. مصالح به کار رفته در پی بنا از سنگ لاشه به صورت، دیوارها، گنبد و طاق‌ها از آجر چهار گوش است. در ضلع جنوبی ورودی بنا ایوانی با دو ستون سنگی قرار دارد. این مقبره محل دفن خانواده « عزیز خان مکری» داماد امیرکبیر و فرمانده کل قشون ناصرالدین شاه بوده‌است. مقبره سردار به عنوان یکی امکان‌های مهم تاریخی شهر ثبت شده‌است و نزد مردم از محبوبیت خاصی برخوداراست.

      تپه باستانی قلایچی

بوکان هویت تاریخی خود را از (قلعه باستانی قلایچی) در مجاورت روستای قلایچی در هشت کیلومتری شمال شرقی بوکان می‌گیرد؛ که بازمانده یکی از مراکز بسیار مهم تمدن (ماناها) در هزاره اول پیش از میلاد مسیح در حوزه شمال غرب ایران که برخوردار از تمدن و قانون بودند؛ است. حاکمان قلعه تاریخی قلایچی معبد این قوم متمدن بودند که نزدیک به سه هزار سال پیش مدت زمانی در این ناحیه سکونت و حکم رانی کرده‌اند وآنچه از اجزای معماری این تمدن کهن در این قلعه باستانی به دست آمده با تمدن‌های مشابه و هم زمان خود از جمله (حسنلو) در نقده و (زیویه) در سقز که از نظر جغرافیایی با قلعه (قلایچی) هم حوزه‌است، قابل مقایسه و برابر دانست به گونه‌ای که آثار معماری مکشوفه از نظر مشخصات و نقشه بیش از هر چیز بیانگر یک معبد بزرگ است.

     غار عمیق قلایچی

این غار عظیم با دهانه‌ای بزرگ به قطر ۸ متر، سالها با داستانهای فراوان پر رمزو رازترین مکان نامشکوف بوکان بود تا اینکه در سال ۱۳۸۱ نخستین تیم منتخب از کوهنوردان بوکان با جسارت و از جان گذشته گی زیاد موفق به فرود از چاه نخست این غار به طول ۱۱۰ متر شده و توانستند حس کنجکاوی اهالی را تا حدودی ارضا نمایند، سپس در سال ۱۳۸۴ تیم مجهزتری به سرپرستی زنده یاد مقبل هنرپژو کوهنوردی عضو تیم ملی توانست سه تالار عظیم این غار را بعد از چاه مورد شناسایی و طول مسیر پیمایش شده این غار را به حدود ۳۰۰ متر برساند. ازآن سال ببعد تیمهایی وارد این غار شده و هرکدام مقداری از آن را بازدید کردند تا بالاخره تیمی از باشگاه سنگنوردان بوکان موفق به پیشروی بیشتر و نقشه برداری حدود ۴۰۰ متر ازاین غار برای اولین �..

مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 115 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)
مروری بر طرح دورکاری
در طول تاریخ، کار، زندگی و تفریح، سه رکن اساسی زندگی بشر بوده اند.

در طول تاریخ، کار، زندگی و تفریح، سه رکن اساسی زندگی بشر بوده اند. روش کار، زندگی و تفریح سنتی بشر، با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن، در حال تغییر اساسی است. امروزه انسان ها در پی انجام بسیاری از فعالیت های روزمره خود از جمله تجارت، ارتباطات، آموزش و حتی سرگرمی در فضای مجازی هستند. فناوری اطلاعات به دلیل استفاده از سیستم های سریع و ارزان ارتباطی و اطلاع رسانی، تمامی عرصه های زندگی را تحت نفوذ و سیطره خود قرارداده است. یکی از کاربردهای این فناوری، استفاده از آن در حیطه اشتغال است به طوری که در حال حاضر، اشتغال به میزانی قابل ملاحظه تحت تأثیر کاربرد این فناوری قرار گرفته است. در این میان، یکی از مصادیق تحول ایجاد شده در زمینه اشتغال، ایجاد شیوه ای جدید برای کار کردن تحت عنوان «دورکاری» است.

تغییر در روش کار سنتی به کار از راه دور، از منزل و یا از هر جای دیگر نظیر مراکز دورکاری، نمونه ای مشخص از تغییر در روش کار سنتی است که بر اساس توسعه اینترنت، شبکه های گسترده در سطح جهانی، ملی، محلی و ابزار مختلف دسترسی مانند رایانه و تلفن همراه، به وجود آمده است. این روزها، موضوع کار از راه دور در ایران نیز مطرح شده است، لذا باید ابعاد مختلف آن را شناخت و پس از دقت و بررسی تمام جوانب، آن را عملی کرد. فرهنگ سازی و بررسی امکان پیاده سازی کار از راه دور در ایران، آغاز و پیاده سازی آن در چند وزارتخانه مورد توجه قرار گرفته و بخشنامه هایی نیز در این زمینه صادر شده است. ناگفته نماند که در این زمینه مطالعات و تحقیقاتی محدود در ایران صورت گرفته است.

● تاریخچه دورکاری

از اواخر سال های ۱۹۷۰، با پیدایش کامپیوترهای شخصی و مودم ها و قرار گرفتن آنها در دسترس عموم، رویای کار از راه دور به شکلی کامل تر به واقعیت پیوست.

«جک ام. نیلز» که در کتاب های مختلف، از وی به عنوان پدر دورکاری یاد می شود، اولین کسی بود که به صورت رسمی به تحقیق در این خصوص پرداخت و ایده دورکاری را برای نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ مطرح کرد.

در دهه ۱۹۸۰ با مشکلاتی که در حوزه اشتغال اروپا به وجود آمده بود، بسیاری از افراد متخصص که کار خود را از دست داده بودند، به خویش فرما بدل شده و برخی دیگر نیز دورکاری را در پیش گرفتند. با این حال، دولت ها و شرکت های بزرگ صنعتی جهان که در صدد افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت زندگی کارکنان خود هستند، از این پدیده استقبال کرده و منافع زیادی را نصیب خود و کارکنان خویش کرده اند.

طی مطالعه ای که در ۱۹۹۹ در مورد گروهی از کارکنان شاغل به روش دورکاری صورت گرفت، مشخص شد، که ۴۷ درصد از آنها افزایش بهره وری، ۴۲ درصد از آنان عدم تغییر در بهره وری و ۱۰ درصد نیز کاهش بهره وری در کار خود را تجربه کرده اند. در پژوهشی دیگر، ۳۱ درصد به بهره وری بیشتر، ۵۶ درصد به عدم تغییر در بهره وری و ۶ درصد نیز به کاهش بهره وری کاری خود معتقد بوده و ۷ درصد نیز پاسخی نداده اند.

آمارهای دیگر نشان می دهند که افزایش بهره وری به دلیل دورکاری بین ۱۰ تا ۴۰ درصد بوده است.

● چرا دورکاری؟

در کشورهای مختلف، نگاه و انگیزه ورود به دورکاری، متفاوت است. در کشورهای توسعه یافته، دورکاری را ضرورتی برای زمان بروز بلایای آسمانی نظیر سیل، زلزله و تغییرات آب و هوایی ناشی از افزایش آلودگی می دانند. برخی از دیگر کشورها، نگران اتمام نفت، آلودگی هوا و ترافیک های روزافزون در شهرهای بزرگ هستند. در هر حال، انگیزه هر کشوری هرچه باشد، قطعاً موضوع آلودگی هوا و ترافیک شهرهای بزرگ یکی از انگیزه های مشترک برای روی آوردن به توسعه دورکاری است.

● تعریف دورکاری

دورکاری که در انگلیس از آن تحت واژه Teleworking و در امریکا Telecommuting یاد می شود حرفه یا شغل نیست بلکه شیوه یا تکنیکی برای کار کردن در محیطی خارج از اداره است.

این شیوه یا تکنیک، به شاغل اجازه می دهد که بدون نیاز به حضور در اداره، تکالیف و وظایف حرفه ای خود را به دور از بروکراسی های سنتی، در هر زمان و مکانی که بخواهد، با انعطاف پذیری بیشتری انجام دهد.

دورکاری، نوعی مدیریت جدید محسوب می شود. در این طرح، ارتباطی جدید بین کار – کارمند و کارمند – مدیر برقرار می شود، به طوری که کارمند به جای حضور در اداره و انجام کار، کار تعریف شده برای خود را در خارج از محیط سنتی کار انجام می دهد و مدیر به جای نظارت بر کارمند در اداره، کنترل های لازم را از طریق فرایندهای الکترونیکی و از هر مکانی که بخواهد، انجام می دهد. به طور کلی، دورکاری مفهومی به شدت گره خورده با تکامل و توسعه فناوری های اطلاعات و ارتباطات است.

● مزیت های دورکاری

اجرای طرح دورکاری، مزایایی بالقوه در سطح فردی، سازمانی و ملی ایجاد خواهد کرد. شرکت ها و سازمان ها، با طراحی و اجرای هوشمندانه آن می توانند این فرصت ها را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنند.

الف مزایای فردی کار از راه دور

در این بخش، تنها به مزایائی اشاره می شود که پس از اجرای طرح دورکاری، عاید فرد دورکار می شود به دلیل همین مزایا، روش دورکاری در مقایسه با روش های سنتی، از جذابیت بیشتری برخوردار می شود.

▪ منعطف سازی ساعات و شرایط انجام کار

▪ کاهش زمان رفت و آمد و هزینه سفر کاری

▪ ایجاد تعادل بین کار و زندگی

▪ مدیریت بهتر انجام کار اداری و مسئولیت خانوادگی

▪ کاهش استرس و فشارهای روحی ناشی از محیط کار و تعاملات اجتماعی روزمره

▪ زمان بیشتر برای تفریح و شرکت در مجامع مختلف عمومی

▪ فرصت اشتغال برای معلولین

ب مزایای سازمانی کار از راه دور

هنگامی که سازمان ها برای بقای خود می جنگند و فشار روزافزونی را برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری متحمل می شوند، طرح دورکاری در صورت امکان اجرا، مزایای زیر را به ارمغان می آورد:

▪ کاهش مشکلات مرتبط با کنترل حضور و غیاب کارکنان

▪ توجه به نتیجه کار و نه ساعات حضور

▪ افزایش قدرت سازمان ها در انتخاب بهینه نیروی کار متخصص و توانمند

تا دیروز، سازمان ها ناگزیر بودند کار را به یکی از متخصصان همان شهر بسپارند، اما امروزه می توانند کار را به روش از راه دور، به هر متخصصی که توانایی ها و قابلیت های بیشتری دارد، بسپارند که این خود تحقق نظام شایسته سالاری است.

▪ عدم نیاز به فضای اداری بزرگ، پارکینگ و ...

▪ کاهش هزینه های سربار (آب و برق، گاز، تلفن و ...)

▪ افزایش بهره وری سازمان بر اثر افزایش کارایی کارکنان (استرس کمتر)

پ مزایای اقتصادی و اجتماعی کار از راه دور

با صنعتی شدن جوامع و شکل گیری و رشد روزافزون شهرها، معضلاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک، هجوم مهاجرین به شهرهای بزرگ و ... در سطح ملی، بیش از پیش نمایان شده است. اجرای طرح دورکاری، یکی از راهکارهایی است که برای کاهش این معضلات در دستور کار دولت ها قرار گرفته است. تعدادی از مزایای اجرای این شیوه از دیدگاه اقتصادی و اجتماعی عبارتند از:

▪ کاهش ترافیک درون شهری و مشکلات ناشی از آن نظیر آلودگی هوا و محیط زیست

▪ کاهش رشد جمعیت شهرهای بزرگ

▪ کاهش هجوم نیروی کار به شهرهای بزرگ برای دست یابی به موقعیت های کاری بهتر

▪ ایجاد فرصتی مناسب برای اشتغال زنان زیرا در بسیاری از خانواده ها، کار زن در خارج از خانه، به دلایل مختلف امکان پذیر نیست.

▪ فراهم آمدن موقعیت کاری برای کسانی که ناتوانی جسمی یا بیماری خاص دارند

● چالش های پیش روی طرح دورکاری

فرسایش فرهنگ کار، یکی از چالش های دورکاری است که از قطع ارتباط کارمندان با محیط کار و همکاران، ناشی می شود و صدماتی جبران ناپذیر به سازمان و کارمندان می زند. دیگر چالش های اجرای این طرح عبارتند از:

▪ نیاز به سرمایه گذاری برای ایجاد فضای کاری در خانه

▪ اختلاط هزینه کار با هزینه های شخصی

▪ تعرض کار به محیط خانه

▪ ضرورت توانایی استفاده از رایانه

▪ نگرانی دورکار به دلیل جدایی از اجتماع و ابهام در امنیت شغلی

▪ نیاز به پشتوانه قانونی مناسب

▪ امنیت و مالکیت اطلاعات

▪ نیاز به بستر ارتباطات شبکه ای و سخت افزاری

▪ مدیریت عملکرد

● دورکاری در چه مشاغلی مناسب است؟

تمامی افرادی که کارشان مستلزم تفکر و نوشتن و یا مشاغلی است که محمل انجام آن IT و ICT بوده و در واقع به نوعی رایانه محور است، امکان کار از راه دور یا انجام کار به شیوه دورکاری را دارند. فهرستی از این نوع مشاغل عبارتند از: مشاغل IT نظیر: برنامه نویسی، طراحی صفحات وب، طراحی گرافیکی، خدمات اطلاع رسانی، تحلیلگر اطلاعات، ثبت کننده اطلاعات، مهندسین، انیمیشین سازی، ویراستاری، تولید محتوای چندرسانه ای، خدمات تبلیغی، بخش خدمات مشتریان، بازرس، خبرنگار و روزنامه نگار، ناظر مالی و بازرس، مترجم، نویسنده، فروش و بازاریابی، مشاوره، حسابداری، دفتردار، تایپیست، کارپرداز، کارهای طراحی و محاسبات در علوم مهندسی نظیر محاسبه و طراحی سازه در مهندسی عمران، طراحی ماشین آلات در مهندسی مکانیک و نظایر آنها.

● دورکاری در چه مشاغلی مناسب نیست؟

مشاغل واجد یک یا چند ویژگی زیر، برای دورکاری مناسب نیستند:

▪ شاغلین آنها باید در تمامی اوقات حضور فیزیکی داشته باشند

▪ ضرورت ارتباط چهره به چهره با سرپرستان، همکاران و یا ارباب رجوع، وجود دارد

▪ می بایستی به منابعی دسترسی داشته باشند که امکان خروج و حرکت دادن آنها به بیرون از محل کار، وجود ندارد

▪ مسائل و جنبه های امنیتی آنها، از بردن کار به بیرون از سایت و محل اصلی و قانونی کار مانع می شود.

● نگرانی های معمول کارفرما

کارفرمایان، به عنوان یکی از ذینفعان اجرای این طرح، نگرانی های خاص خود دارند که عمدتاً از فقدان قوانین و کاهش میزان نظارت بر کارکنان ناشی می شود. تعدادی از نگرانی های معمول کارفرمایان عبارتند از:

▪ ترس مدیران و عدم شناخت آنها از دورکاری

▪ نگرانی از نبودن قوانین و مقررات کافی در سطح ملی و سازمان

▪ کارمند، کار را شخصاً انجام ندهد

▪ کارمند، همیشه در دسترس نباشد

▪ کارمند به محض یافتن کار جدید، مشغول انجام آن شود

▪ کارمند، کار انجام شده را در اختیار دیگران قرار دهد یا بفروشد

● نگرانی های معمول دورکار

دل مشغولی های فرد دورکار در زمینه اجرای طرح، عمدتاً از کمبود قانون و پوشش تأمین اجتماعی و همچنین امنیت شغلی ناشی می شود. فهرست این نگرانی ها عبارتند از:

▪ نگرانی در مورد شغل دائمی خود

▪ دشواری پذیرش دورکاری به عنوان کار رسمی

▪ نگرانی در مورد تأمین اجتماعی

▪ نگرانی در مورد قوانین حمایتی دولت

▪ نگرانی در مورد ساعات اضافه کاری

▪ نگرانی در مورد جدایی از اجتماع

● چگونگی پیاده سازی دورکاری

▪ تشکیل کمیته ای به نام دورکاری یا کار از راه دور با حضور تمامی تخصص های درگیر نظیر: IT، منابع انسانی، آموزش، مدیریت ریسک، لجستیک، روابط عمومی، مالی، حراست و ...

▪ امکان سنجی کار از راه دور و آنالیز سود و زیان ناشی از اجرای طرح

▪ انتخاب نمونه ای کوچک با زمان بندی مشخص برای اجرای آزمایشی طرح

▪ تدوین سیاست ها، مقررات و برنامه های کار از راه دور

منافع سازمانی و کارکنان را با در نظر گرفتن شرایط خانوادگی دورکار، فناوری های مورد نیاز او، تعمیر و نگهداری تجهیزات و خطوط ارتباطی، برنامه زمان بندی کاری، ایمنی محیط کار دورکار، بیمه، آموزش به روز دورکار، بودجه مورد نیاز مالی و سایر موارد خوب دیده شوند.

▪ اجرای گسترده تر طرح در سطح سازمان یا شرکت

● نگاهی به طرح دورکاری در ایران

این طرح در ابتدای ۱۳۸۹ از سوی وزارت کار مطرح و در خرداد ماه همان سال، آئین نامه دورکاری یا «تله ورکینگ» در دولت تصویب و از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد.

در این طرح، بر طبق آئین نامه تنظیمی دولت برای دورکاری، قرار است بخشی از مشاغلی که قابلیت انجام در خارج از محیط کار را دارند به کارکنان منتقل شود و کارکنان ادارات و سازمان های دولتی، آنها را در هر زمان و هر مکانی که بخواهد انجام داده و به اداره متبوعه ارسال کنند. در این زمینه، نحوه پرداخت به کارکنان بر اساس کاری خواهد بود که انجام می شود. اضافه کار و امکانات دیگر نیز برای تشویق کارکنان در آئین نامه پیش بینی شده است.

یکی از مهم ترین مواردی که در دورکاری مطرح می شود، فراهم بودن امکان استفاده از سیستم های الکترونیک است به نحوی که افراد بتوانند از طریق اینترنت، با اداره و سازمان خود ارتباط داشته باشند. دولت در این زمینه قول برقراری اینترنت پرسرعت برای منازل کارکنان دورکار را داده است.

● مزایای طرح دورکاری در ایران

با فراهم شدن بستر تکنولوژی و اجرای طرح دورکاری، فرصت هایی در سطح ملی نمایان می شود که استفاده از آن به نوعی برای جامعه ما به ضرورت تبدیل شده است. توجه به این واقعیت که در کشور ما افزون بر ۶۰ درصد از قبول شدگان کنکور خانم ها هستند و فرهنگ ما نیز برای نقش زن در منزل و تربیت فرزندان اهمیت زیادی قائل است، دورکاری فرصت حضور انجام مشاغل رسمی و همچنین استفاده از توانایی و تخصص این خیل عظیم از جامعه را فراهم می سازد.

با اجرای طرح دورکاری، مشکل آلودگی محیط زیست در شهرهای بزرگ نظیر تهران که در ۱۳۸۹ باعث تعطیلی ادارات و شرکت ها شد، کاهش می یابد. همچنین باعث کاهش حجم ترافیک در سطح شهر شده و علاوه بر اتلاف گسترده منابع، به هدرروی روزانه و مستمر وقت کارکنان در مسیر رفت و آمد به محل کار می انجامد. از دیگر وظایف دولت ها، عدالت در فراهم سازی فرصت های شغلی است. توسعه این گونه مشاغل، علاوه بر اینکه مانعی در برابر مهاجرت بی رویه به شهرهای بزرگ می شود، به تمرکززدایی در این شهرها انجامیده و برای افراد معلول نیز فرصت های شغلی مناسب فراهم می سازد.

● دلایل مطرح شدن دورکاری در ایران

دلایل وزیر کار و امور اجتماعی که باعث مطرح شدن دورکاری شده اند، عبارتند از:

▪ افزایش روزافزون مسافرت های کاری درون شهری

▪ ترافیک های سنگین صبحگاهی و عصرگاهی

▪ افزایش هزینه های رفت و آمد افراد به محل کار و برعکس

▪ اتلاف زمان افراد برای رسیدن به محل کار

▪ ایجاد آلودگی در شهرها بویژه شهرهای بزرگ

▪ افزایش زمان حضور افراد در منازل

● برترین کشورهااز نظر پیاده سازی طرح دورکاری

بر طبق آمارهای اتحادیه اروپا، فنلاند در بین تمام کشورهای عضو این اتحادیه، رتبه اول دورکاری را به خود اختصاص داده است.

فنلاند اولین کشور دنیاست که دسترسی به اینترنت پرسرعت را وارد مبانی حقوق بشر کرده و امکان استفاده از اینترنت حداقل یک مگابیت بر ثانیه را حق مسلم تمام شهروندان خود می داند. از اول جولای ۲۰۱۰، ۹۶ درصد از شهروندان این کشور به اینترنت خانگی پرسرعت دسترسی یافته اند. این کشور در تلاش است تا سال ۲۰۱۵، اینترنت پرسرعت با پهنای باند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را در اختیار تمام شهروندان خود قرار دهد. بر اساس این آمار، استفاده از فناوری اطلاعات در اشکال مختلف، اولین شرط موفقیت این کشور در توسعه دورکاری بوده است. ۱۶/۸ درصد از نیروی کار فنلاند از شیوه دورکاری مبتنی بر زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده می کنند.

در ژاپن، با فراهم شدن بستر اجرای طرح دورکاری تا سال ۲۰۱۰، آمار افرادی که با این شیوه از کسب و کار مشغول به کار شده اند، به حدود ۱۳ میلیون نفر رسیده است. در این کشور، دورکاری، منافعی نظیر توسعه و حیات بیشتر نواحی روستایی و محلی، کاهش مشکلات شهری، کاهش مسائل زیست محیطی، افزایش بهره وری، کاهش هزینه تجهیزات و تسهیلات و بهبود روابط خانواده و تعادل بین کار و زندگی را برای ذینفعان (دورکار، کارفرما و دولت) داشته است.

● نتیجه گیری و پیشنهاد

برای پیشرفت دورکاری، پیش از هر چیز باید نظام بروکراسی سنتی را تغییر داده و زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات را توسعه داد.

افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت، اولین گام در ترویج و توسعه دورکاری در ایران است و اگر بخواهیم به موفقیت طرح هایی نظیر دورکاری امیدوار باشیم، اولین گام، آشناسازی خانواده ها با اینترنت و فضای مجازی است زیرا هم اکنون ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما کمتر از ۲۰ درصد است.

فرهاد سینائی
کاظم جعفری (معاونت توسعه و بهبود کسب وکار ساپکو)
منابع
۱ . سایت اخبار دورکاری www.dorkarinews.com
۲ . دورکاری، بایدها و نباید ها (دکتر علی اکبر جلالی)
۳ . گزارش ۲۰۱۰ Telework
۴. www.ictpress.ir
۵ . Telework America Survey ۲۰۰۰ and CO Telework Coalition

 

www.aftabir.com

ماهنامه صنعت خودرو ( www.sanatekhodro.com )
مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 45 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)
TEHRAN-5VIEWS.JPG

تِهْرانْ (دربارهٔ این پرونده آوا ) بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ایران است. این شهر همچنین مرکز استان تهران و شهرستان تهران است. جمعیّت آن ۸،۴۲۹،۸۰۷ نفر است[۱] و هجدهمین شهر پرجمعیّت جهان به شمار می‌آید.[۱۰] مساحت این شهر ۷۳۰ کیلومتر مربّع است که به همراه توابع خود (استان تهران)، جمعیّتی برابر ۱۳،۴۲۲،۳۶۶ نفر و مساحتی برابر ۱۸،۸۱۴ کیلومتر مربّع دارد.[۱۱][۲] این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جنوب غربی آسیا و بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیا است.[۱۲] شهر تهران، در شمال کشور ایران و جنوب دامنهٔ رشته کوه البرز واقع شده‌است. این شهر دارای یک شبکهٔ متراکم بزرگراهی و چهار خط فعّال مترو است که فقط در بهار سال ۱۳۹۰، ۱۲۹ میلیون مسافر را جابه‌جا کرده‌اند.[۱۳] از دههٔ چهل تهران مرکز جذب مهاجران زیادی از سرتاسر ایران بوده‌است.[۱۴] ساکنان اصلی تهران اقوام فارسی زبان بودند، البتّه هم اكنون این شهر دارای اقوام مختلفی‌است و عمدهٔ زبان محاوره‌ای در این شهر فارسی است. بیشتر مردم در این شهر زبان فارسی با لهجهٔ تهرانی دارند. دیگر اقوام ساکن تهران عبارتند از: گیلک، مازندرانی، ارمنی، عرب، آذربایجانی، کرد و لر.[۸] تراکم جمعیّت در تهران بین ده هزار و هفتصد تا بیش از یازده هزار نفر در هر کیلومتر مربّع برآورد می‌شود که بنابر آمار نخست شانزدهمین شهر پرتراکم جهان است.[۱۵][۱۶] شهر تهران در شمال ایران، در کوهپایه‌های جنوبی رشته کوه البرز در حدّ فاصل طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۲ دقیقهٔ شرقی تا ۵۱ درجه و ۳۶ دقیقهٔ شرقی، به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر و عرض جغرافیایی ۳۵ درجه و ۳۴ دقیقهٔ شمالی تا ۳۵ درجه و ۵۰ دقیقهٔ شمالی به عرض تقریبی ۳۰ کیلومتر گسترده شده‌است. ارتفاع شهر در بلند‌ترین نقاط شمال به ۲۰۰۰ متر و در جنوبی‌ترین نقاط به ۱۰۵۰ متر از سطح دریا می‌رسد. تهران از شمال به نواحی کوهستانی و از جنوب به نواحی کویری منتهی شده در نتیجه در جنوب و شمال دارای آب و هوایی متفاوت است. نواحی شمالی از آب و هوای سرد و خشک و نواحی جنوبی از آب و هوای گرم و خشک برخوردارند.[۱۷]

ساختار اداری ایران در تهران متمرکز شده‌است.[۱۸] تهران به ۲۲ منطقه، ۱۳۴ ناحیه (شامل ری و تجریش)و ۳۷۰ محله تقسیم شده‌است.[۱۹] نماد شهر تهران برج آزادی است. برج میلاد نیز نماد دیگر آن به حساب می‌آید.[۲۰][۲۱] تهران میزبان نزدیک به نیمی از فعّالیّت‌های صنعتی کشور است، کارخانجاتی در زمینهٔ تجهیزات خودرو، برق و الکترونیک، منسوجات، شکر، سیمان و مواد شیمیایی در این شهر واقع شده‌اند، تهران همچنین بازار بزرگ فرش و محصولات مبلمان در سراسر کشور است. در جنوب حومهٔ تهران یک پالایشگاه نفت به نام پالایشگاه تهران وجود دارد. در تهران و حومه، اماکن تاریخی مذهبی نظیر مساجد، کلیساها، کنیسه‌ها، و آتشکده‌های زرتشتیان قرار گرفته‌است.[۸] در فهرست گران‌ترین پایتخت‌های دنیا در سال ۲۰۰۸ (میلادی)، تهران در پلّهٔ آخر قرار داشت. تهران همچنین در فهرست گران‌ترین شهرهای دنیا و بر مبنای شاخص هزینه‌های زندگی، در پلّهٔ یکی مانده به آخر جای دارد.[۲۲][۲۳][۲۴][۲۵] تهران از جهت تولید ناخالص داخلی رتبهٔ پنجاه و ششم و با لحاظ کردن جمعیّت منطقه شهری، رتبهٔ بیست و نهم را در بین شهرهای دنیا دارد.[۲۵]

مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 66 سه شنبه 09 اسفند 1390 نظرات (0)

SOOLAKAN is one of the villages of saqqez in kurdistan of iran.this village is near Kordkan and  Aboolmomen and Aliabad villages .  and nearly in fifth kilometer of historical village in ZIVIEH . this village has nearly 30 family . and  in a down domain of a high mountain in the name of ABDOLRAZAQ. its weather is the best weather of saqqez villages. mountain of abdolrazaq with a height over than 2500 meters is stated above this village .it is necessary to say that this village is a conservationable area . and this conservation ,increases wild animals like Gazelle and Wolf . and seyyed khalil mortazavi son of seyyed mohammad ali ,language translator is from soolakan and bookan. it is necessary to say that other areas of soolakan  is consists of KNIKABOOD-HAVARAQOOLAH-KANISHAH-REQNAH-QALVAZ-KANI GANJI-SHEV MAKVAKAH- TAKHTAHAVAR

سولاکان (کردی : Sûlakan)یکی از روستاهای سقز است. این روستا نزدیک روستای کردکن و تقریبا در ۵ کیلومتری روستای باستانی زیویه قرار دارد.

این روستا دارای حدود ۳۰ خانوار است و در دامنه کوه بلندی به نام عبدالرزاق جای دارد. از نظر آب و هوا یکی از بهترین روستاهای سقز است.کوه عبد الرزاق با ارتفاعی بیشتر از2500 متر بر بلندای این روستا ایستاده است. لازم به ذکر است که این روستا جزو مناطق حفاظت شده می باشد و این حفاظت افزایش حیوانات وحشی گوناگونی از جمله بز کوهی و گرگ را سبب شده است.وسيد خليل مرتضوي مترجم زبان انگليسي فرزند سيدمحمدعلي اهل اين روستا ميباشد.لازم به ذكر است ديگر مناطق اين روستا شامل:هه واره قوله- كاني كبود- كاني شاه- ريقنه- قه لوز- كاني گنجي- شيومه كواكه-دول گويزه كه شيوقشقه ره كه-تخته هه وار-هفت كانيان ميباشد.اين روستا داراي امكانات آب برق تلفن مدرسه مسجد وجاده شن ريزي شده ميباشد.باغ مو كاني كبود يكي از زيباترين باغهاي اين روستا به شمار مي رود.درآمد اصلي اين روستا از دامداري تامين ميشود.محصولات زراعي اين روستا عبارتند از:گندم جو نخود يونجه گياه وغيره. وميوه هاي درختي اين روستا شامل انگور زرد آلو گردو آلبالو و سنجد ميباشد.--78.38.22.108 ‏۱۰ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۹:۰۶ (

-

تعداد صفحات : 9

درباره ما
Profile Pic
ARTICLES
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 30
  • بازدید سال : 778
  • بازدید کلی : 11,048