loading...
ARTICLES
مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 113 یکشنبه 14 اسفند 1390 نظرات (0)

تجارت الکترونيک و به تبع ، مدلهاي تجارت الکترونيک اولين بار در اوايل دهه 70 ( ميلادي) ارايه شدند. در اين دوره استفاده از مدلهاي تجارت الکترونيک بسيار گران بود و عموم کاربران آن را ، شرکتهاي بزرگ مالي و بانکها و گاهي شرکتهاي بزرگ صنعتي تشکيل مي دادند.
Electronic Fund Transfer (EFT)از اولين نمونه هاي مدلهاي تجارت الکترونيک مورد استفاده بود که به منظور ارتباط مالي بين موسسات مالي مورد استفاده قرار مي گرفت. کاربرد تجارت الکترونيک در اين دوره دشوار بود.
به علاوه نياز به سرمايه گذاريهاي سنگين براي تهيه بستر موردنياز آن لازم بود. لذا محدوده کاربرد آن به موسسات مالي و شرکتهاي بزرگ محدود مي شد.
در مرحله بعد استاندارد Electronic Data Interchange(EDI ) ايجاد شد که تعميمي ازمدل نقل و انتقالات مالي و بانکي با استفاده از ابزارهاي نوپاي اطلاعاتي ، بود. با اين تفاوت که EDI ، امکان استفاده و بهره برداري در ساير انواع مبادلات تجاري را نيز دارا بود.
EDI باعث شد تا دامنه کاربرد مدلهاي تجارت الکترونيک ، از محدوده موسسات بزرگ مالي به ابعاد وسيعتري گسترش بيابد.
در اين دوره EC با IOS ها (Inter Organization System) پيوند خورد و مدلهايي کاربردي و گسترده ايجاد نمود. مدلهاي تجارت الکترونيک در اين دوره براي فعاليتهايي نظير رزرو بليط هواپيما و معاملات سهام مورد استفاده قرار گرفتند.
با اين وجود پياده سازي مدلهاي تجارت الکترونيک بر اساس EDI نيز سنگين و هزينه بر بود. نياز به سرمايه گذاري بسيار، براي آموزش پرسنل و تهيه بسترهاي لازم وجود داشت. لذا تنها شرکتهاي بزرگ بودند که مي توانستند به ايجاد مدلهايي بر اساس آن بپردازند.
در نيمه اول دهه 90 ، اينترنت گسترش بسياري پيدا کرد و به تدريج از حيطه دانشگاهي و نظامي خارج شد و کاربران بسيار زيادي در بين همه افراد جامعه ها پيدا کرد. گسترش World Wide Web و استانداردها و پروتکل هاي مربوطه از يک طرف باعث جذب هر چه بيشتر کاربران به اينترنت شد و استفاده از ابزارهاي IT در اين زمينه را عمومي نمود و از طرف ديگر اين امکان را براي شرکتها و موسسات ايجاد کرد که به گونه اي آسان و کم هزينه ، به انجام فرآيند اطلاع رساني بپردازند.
مدلهاي تجارت الکترونيکي متنوعي در اين دوره ايجاد شده و مورد استفاده قرار گرفتند. تجارت الکترونيک به تدريج رونق گرفت و مدلهاي تجارت الکترونيک به عنوان دسته اي از مدلهاي دنياي تجارت ، مطرح شدند.
ايجاد بسترهاي مناسب و ارزان براي تجارت الکترونيک و رشد کاربران اين بسترها از دلايل رشد سريع تجارت الکترونيک در اين دوره بود. رشد فشارهاي رقابتي بين شرکتها نيز از ديگر دلايل توجه شرکتها به مدلهاي تجارت الکترونيک بود.
مدلهاي مطرح شده در اين زمان ، مدلهاي تجارت الکترونيکي ساده و اوليه بودند. به عبارت ديگر استفاده از تجارت الکترونيک در ساده ترين سطح آن انجام مي شد. مشکلات فني و نقايص موجود به علاوه ناآشنايي کاربران و شرکتها که مانع سرمايه گذاري آنها مي شد، باعث گرديد تا در اين دوره تنها مدلهاي اوليه تجارت الکترونيک مورد استفاده قرار گيرند. اين مدلها معمولا فقط به اطلاع رساني به مشتريان خود در مورد شرکت و محصولات آن محدود مي شدند.
به تدريج و با گذر زمان ، شناخت کاربران و شرکتها از مزاياي مدلهاي تجارت الکترونيک افزايش يافت. از طرف ديگر مسايل فني و تکنولوژي مورد استفاده نيز به مرور ارتقاء پيدا کردند. در نتيجه اين مسايل، به تدريج مدلهاي تجارت الکترونيکي تکامل يافته و مدلهاي جديد و پيچيده تري، ايجاد شده و مورد استفاده قرار گرفتند.
در نيمه دوم دهه 90 ( ميلادي) کاربران و شرکتها به صورت روزافزوني با نوآوري ها و ارتقاء تکنولوژي اطلاعاتي به عنوان بستر مدلهاي تجارت الکترونيک روبرو شدند. در اين دوره يکي از مهمترين تحولات در اينترنت، به عنوان يکي از بسترهاي تجارت الکترونيک،رخ داد. اين تحول افزوده شدن قابليت پردازش به مسايل اطلاعاتي بود. وجود قابليت پردازش امکانات زيادي را براي تجارت الکترونيک ايجاد نمود و باعث گسترش مدلهاي تجارت الکترونيک و افزايش کارآيي اين مدلها گرديد. در اين دوره مدلهاي تجارت الکترونيک و حجم مبادلات انجام شده توسط اين مدلها به صورت نمايي رشد پيدا کرد.
عموم شرکتهاي بزرگ و موفق که موفقيت خود را مديون مدلهاي تجارت الکترونيکي بوده اند، در نيمه دوم دهه 90 پا به عرصه وجود نهاده اند.
تا اواخر دهه نود ميلادي عموم مدلهاي تجارت الکترونيکي با تاکيد بر مصرف کننده نهايي شکل گرفته بودند و در دسته Business to Consumer (B2C) قرار مي گرفتند. ولي به تدريج و با محيا شدن فرصتها و امکان استفاده جدي، شرکتهاي بزرگ نيز استفاده از مدلهاي تجارت الکترونيک را مناسب و سودآور يافتند. لذا به سرمايه گذاري در مدلهايي پرداختند که به استفاده از اين بستر در ارتباط بين شرکتها ياري مي رسانند و در دسته
B2B(Business to Business)قرار مي گيرند. از اين دوره به بعد مدلهاي B2B به لحاظ حجم مبادلات بر مدلهاي B2C پيشي گرفتند.

افزایش بازدید کنندگان سایت

اگر مي خواهيد که سايت شما چسبناک باشد، يعني بازديدکنندگان آن، مجددا به آن مراجعه کنند، بايد استراتژي مشخصي داشته باشيد. شما بايد بدانيد که ماهيت سايت شما، به چه چيزي براي جذب دوباره و دوباره بازديد کننده ، نياز دارد.
بدون در نظر گرفتن اينکه شما با سايت خود چه مي کنيد، شما به محتوي مناسب و متغير که براي بازديد کننده سايت شما مهم است، نياز داريد. محتواي سايت بايد زمان بندي شده، متناسب و  هماهنگ با تم سايت شما باشد. و چيزي با ارزش به بازديد کننده ارائه کند. برخي از استراتژي ها در زير آورده شده اند.

تشخيص اينکه چه چيز جديد يا مبتکرانه در ارتباط با سايت شما وجود دارد. چه چيزي را مي توانيد ارسال کنيد که بازديد کننده کنجکاو را بازگرداند. آيا محصول جديد، خبر جديد،  يا مقاله جديد، مخصوصا که دنباله دار باشد،  جايزه  جديد يا مسابقه اي براي برنده شدن وجود دارد؟ به موارد مختلف فکر کنيد و ببينيد چه چيزي در ارتباط با سايت شما وجود دارد.

به بازديد کنندگان راهي براي برنده شدن نشان دهيد. يک چيز مجاني يا کوپن تخفيف که بتوانند برنده شوند. شما حتي ممکن است هداياي يک شرکت ديگر را که آرم آن هم روي هدايا حک شده را قرار دهيد و نام برندگان را در سايت خود اعلام کنيد تا بازديد کنندگان به سايت شما بازگردند. برندگان را به روز رساني کنيد و نامه تشکر برايشان بفرستيد.

راهي براي جمع آوري آدرس پست الکترونيک بازديد کنندگان، مثل نظر سنجي در مورد سايت يا محصول خاص و يا دفتر يادبود سايت،  و يا سوالات ساده که جواب دهند و به نحوي آدرس آنها را جمع آوري کنيد. شما بعدا مي توانيد به مناسبتهاي مختلف با آنها مکاتبه کنيد.  حتما به آنها شانس حذف از ليست خود را بدهيد و مطمئن باشيد اگر اطلاعات سايت شما مفيد باشد، آنها هيچگاه از ليست شما خارج نخواهند شد.

از بازديد کنندگان سايت خود بخواهيد که سايت را به دوستانشان معرفي کنند و بابت اين موضوع به آنها جايزه بدهيد. به آنها ثابت کنيد که براي شما با ارزش هستند  و شما به آنها توجه داريد. دليلي براي معرفي سايت شما به ديگران را به بازديد کننده سايت خود بدهيد. به بازديد کننده، دليل و امکان Bookmark کردن سايت خود را بدهيد.

بازي جديد، قيمت بازار بورس، اخبار و اطلاعات متغير را به بازديد کننده ارائه دهيد تا آنها بازگردند و سايت شما را بازديد کنند. سايت خود را همواره به روز رساني کنيد تا آنها به شما اعتماد کنند و مجددا به سايت شما مراجعه کنند.
 

اميرالمؤمنين عمر بن الخطاب (رضي الله عنه)

 

امير المؤمنين عمر بن الخطاب (رضي الله عنه)
او عمر بن الخطاب بن نفيل بن عبدالعزي بن رياح بن عبدالله بن قرط بن رزاح بن عدي بن كعب بن لؤي بن غالب قرشي عدوي است كه نسب او در كعب بن لؤي به رسول الله (صلي الله عليه و سلم) مي رسد. 13 سال پس از عام الفيل متولد گرديد؛ كنيه اش ابوحفص مي باشد و از آنجا كه بوسيله او اسلام در مكه آشكار و علني شد و ميان كفر و ايمان جدايي افتاد به فاروق ملقب گرديد.

عمربن الخطاب قبل از اسلام
در كودكي به سختي و خشونت زندگي عادت كرد. او در كودكي براي پدر و دائي هايش چوپاني مي كرد. در جواني به تجارت روي آورد و توانست در اين راه موفق شود و داراي ثروت شود. در سفرهاي تجاري اش به يمن و شام توانست معارف متعددي كسب كند. از آنجايي كه از نظر خانوادگي داراي مكانت بالايي بود و همچنين داراي شخصيتي قوي و شجاعت بسياري بود توانست در ميان قريش جايگاه و مكانت بالايي كسب كند تا جايي كه ابن سعد مي گويد:
«عمر بن الخطاب قبل از اسلام ميان عرب در اختلافاتشان داوري مي كرد»
او داراي شخصيتي حكيم، شكيبا، شريف و داراي بلاغت و رسائي حجت بود و به همين سبب قريش او را به عنوان سفير خود منصوب كرده بودند.

ظهور اسلام
طبيعت مخلص و باوفاي عمر بن الخطاب باعث شده بود او در حد توان خود از قريش و مكه دفاع كند و در مقابل هر آنچه آن را باعث ضربه خوردن به قريش مي دانست بايستد. براي همين در آغاز دعوت رسول الله (صلي الله عليه و سلم) از آنجايي كه هنوز با اين دعوت آشنايي نداشت و آن را باعث بي رونقي مكه و از بين رفتن مكانت و ارزش قريش مي دانست به شدت در برابر آن مقاومت كرد تا جايي كه او از شديدترين افراد قريش در برابر كساني بود كه ايمان آورده بودند.
عمربن الخطاب در جاهليت زندگي كرده و كاملا با حقيقت آن آشنا بوده و به تمام آداب و سنن و ارزشهاي آن آشنايي داشت و براي همين وقتي به اسلام وارد شد زيبايي آن را كاملا درك كرد و به تفاوت عظيم بين آن و عقيده گذشته خود پي برد ...

اسلام آوردن عمربن الخطاب (رضي الله عنه)
اولين شعاع نور ايمان هنگامي بر قلب عمر بن الخطاب تابيد كه مشاهده كرد زنان مسلمان به علت اذيت و مشقت هايي كه از دست او متحمل شده اند سرزمين خود را ترك كرده و به حبشه مهاجرت مي كنند. ديدن اين صحنه قلب عمر بن الخطاب را به رحم آورد.
ام عبدالله بنت حنـتمه ـ رضي الله عنها ـ ‌مي گويد: هنگامي كه براي مهاجرت به حبشه آماده مي شديم، عمربن الخطاب ما را ديد و به نزد من آمده گفت: داريد مي رويد اي ام عبدالله؟ گفتم: آري به الله سوگند در زمين خدا خارج خواهيم شد، شما ما را اذيت كرديد و قهر و خشم خود را بر ما فرو آورديد، مي رويم تا اينكه خداوند فرجي حاصل كند. عمر گفت: خدا به همراهتان. اينجا رقت قلبي از او ديدم كه قبلا نديده بودم. وقتي عامر بن ربيعه آمد داستان را براي او بازگو كردم. او گفت آيا به اسلام آوردن او اميدوار شده اي؟ گفتم: آري، گفت: او اسلام نخواهد آورد تا اينكه خر خطاب اسلام بياورد! شايد ايمان آوردن عمر تا اين اندازه براي ربيعه عجيب و غير ممكن بود
اين قضيه در قلب عمر تاثير گذاشت تا اينكه بالاخره پس از حادثه اي اسلام آورد:
قريش تصميم به قتل رسول الله گرفت و از ميان آنها عمر بن الخطاب حاضر به اين كار شد اما خداوند چيز ديگري براي او اراده كرده بود.
به قول مولوي:

شمشير به كف عمــّـر، در قصد رسول آيد                در دام خدا افتـد، وز بخـت، نظـر يابدژ

عمر با شمشير لخت در گرماي شديد به سوي منزل ارقم به راه افتاد. در راه به نعيم بن عبدالله النحام برخورد. نعيم به او گفت: به كجا مي روي اي عمر؟ او قصدش را به نعيم گفت. نعيم او را از اين قصد بازمي دارد. اما عمر دست بردار نبود اينجا بود كه نعيم براي آنكه او را از اين كار بازدارد به او گفت: خواهر و داماد خودت مسلمان شده اند و تو را در گمراهي ات ترك كرده اند.
با شنيدن اين خبر، عمربن الخطاب به خانه خواهرش مي رود تا او و دامادش را تنبيه كند. در اين هنگام آنها در حال قرائت سوره «طه» بودند. وقتي عمر وارد شد خواهرش شر را در چهره او ديد. عمر گفت: اين صداي چه بود؟ آنها گفتند داشتيم صحبت مي كرديم. عمر گفت: يا اينگه گمراه شده ايد؟ دامادش به او گفت: اگر حق در غير دين تو باشد چه اي عمر؟ عمر با او درگير شد و او را بر زمين انداخت و بر سينه اش نشست. خواهرش به كمك شوهرش شتافت و خواست عمر را از او دور كند كه عمر ضربه اي بر صورتش زد كه خون از صورت خواهرش جاري شد.
خواهرش كه خشمگين شده بود به عمر گفت: اي دشمن خدا آيا براي اينكه خداوند را به يگانگي مي پرستم مرا مي زني؟ هر كاري مي خواهي بكن، اشهد أن لا إله إلا الله و اشهد أن محمدا رسول الله ما علي رغم مخالفت تو مسلمان شده ايم.
عمر با شنيدن اين سخنان پشيمان شد و از روي سينه دامادش برخواست و گفت: اين صحيفه را كه داشتيد مي خوانديد بدهيد به من تا بخوانم. اما خواهرش امتناع كرد و گفت تو نجس هستي و بايد غسل كني. عمر اين كار را كرد و خواهرش آيات سوره طه را به او داد. قرائت سوره طه تاثير عظيمي بر روي او بر جاي گذاشت تا اينكه به خواهرش گفت: شايسته است هركه اين سخنان را گفته به تنهايي پرستيده شود، مرا به سوي محمد راهنمايي كنيد.
پس از آن عمربن الخطاب به نزد رسول الله (صلي الله عليه و سلم) در خانه ارقم بن ابي الارقم رفته و در آنجا اسلام آورد. اسلام او در ماه ذي الحجه سال ششم نبوت (6 سال پس از نبوت رسول الله) بود. وي در آن هنگام 27 سال داشت. او سه روز بعد از حمزه بن عبدالمطلب اسلام آورد.
با اسلام عمر وضعيت مسلمانان تغيير يافت...


 

تاثير اسلام عمربن الخطاب (رضي الله عنه)
با اسلام حمزه بن عبدالمطلب (رضي الله عنه) و عمربن الخطاب (رضي الله عنه) موقعيت مسلمانان بهبود يافت و مشركين نـتوانستند مانند گذشته به رسول الله (صلي الله عليه و سلم) آزار برسانند.
عبدالله بن مسعود (رضي الله عنه) مي گويد: از هنگامي كه عمر (رضي الله عنه) اسلام آورد ما عزت يافتيم. تا قبل از آن نمي توانستيم در كنار كعبه طواف كنيم و نماز بگزاريم اما پس از اسلام او اين امكان را يافتيم.
صهيب بن سنان (رضي الله عنه) مي گويد: هنگامي كه عمر اسلام آورد، اسلام آشكار شد و بطور علني دعوت به آن آغاز گرديد و ما توانستيم به دور كعبه حلقه زده و جلسه بگيريم...

فردوسي در شاهنامه مي سرايد:

 عـمـر كـرد اسـلام را آشــكـــار                                       بيـاراسـت گيـتي چــو بـاغ بهــار

تعداد مسلمانان در آن هنگام در حدود 40 مرد و 11 زن بود.

هجرت عمربن الخطاب (رضي الله عنه)
هجرت عمربن الخطاب برخلاف ديگران كاملا علني بود. عبدالله بن عباس مي گويد: علي بن ابي طالب (رضي الله عنه) به من گفت: هيچ يك از مهاجرين نبود مگر اينكه مخفيانه هجرت كرد، مگر عمر بن خطاب كه وقتي قصد هجرت نمود شمشيرش را بر گردن آويخت و كمان برگرفت ... و بسوي كعبه به راه افتاد، در آن هنگام قريشيان آنجا بودند،‌پس هفت بار كعبه را طواف نمود و آنگاه روبه قريش كرده و گفت: هرآنكه مي خواهد مادرش در عزايش بنشيند يا اينكه زنش بيوه و فرزندانش يتيم شوند مرا در پشت اين دره ملاقات كند. علي (رضي الله عنه) مي گويد: هيچ كس او را دنبال نكرد مگر گروهي از مستضعفين كه وي آنها را ارشاد كرد و به راهش ادامه داد.
هجرت او قبل از هجرت رسول الله (صلي الله عليه و سلم) بود

عمربن الخطاب (رضي الله عنه) در ميادين جهاد
علما بر اين اتفاق نظر دارند كه عمربن الخطاب (رضي الله عنه) در غزوه بدر و احد و تمام غزوات و نبردها به همراه رسول الله (صلي الله عليه و سلم) بوده و در هيچ غزوه اي غائب نبوده است.
او در جنگ بدر دائي اش عاص بن هشام را به قتل رساند و اينچنين ثابت كرد كه رابطه خوني نبايد مانعي در برابر عقيده و جهاد باشد.
در غزوه احد (پس از آنكه تعداد زيادي از مسلمانان شهيد شدند)در پايان جنگ ابوسفيان رو بسوي مسلمانان گفت: امروز مساوي شديم،‌ بدر در برابر احد، عمر بن الخطاب در جوابش گفت: «هرگز مساوي نيستيم،‌ كشته شدگان ما در بهشتند و كشته شدگان شما در آتش» آنگاه ابوسفيان از او پرسيد: آيا محمد را كشته ايم؟ عمر (رضي الله عنه) در پاسخش گفت: هرگز! او زنده است و اكنون سخن تو را مي شنود. ابوسفيان گفت: تو نزد من از ابن قمئه راستگوتر هستي (ابن قمئه به دروغ ادعا كرده بود رسول الله (صلي الله عليه و سلم) را كشته است)
در غزوه حنين در شروع نبرد مسلمانان كه جمع زيادي از آنان تازه اسلام آورده بودند (اين غزوه پس از فتح مكه روي داد) عده اي از آنان به جمع زياد خود مغرور شده و گفتند :«امروز ديگر به خاطر كمي تعدادمان مغلوب نخواهيم شد» اما از سوي دشمن غافلگير شدند و شكست خورده عقب نشيني كردند تنها عده كمي از اصحاب پيامبر از جمله ابوبكر و عمر و علي بن ابي طالب و عباس بن عبدالمطلب و فضل بن عباس و ابوسفيان بن حارث و پسرش و ربيعه بن حارث و عده كم ديگري دور رسول الله (صلي الله عليه و سلم) باقي ماندند كه خداوند مسلمانان را در آن جنگ پس از آنكه شكست خورده بودند پيروزي بخشيد و مهاجرين و انصار و ياران نخستين پيامبر توانستند با نيروي ايمان خود بر دشمن پيروز شوند.
در سال 9 هجري وقتي پيامبر (صلي الله عليه و سلم) از آمادگي ارتش روم براي حمله به شمال عربستان اطلاع مي بابد فرمان بسيج عمومي اعلام مي كند. پيامبر (صلي الله عليه و سلم) لشكر ارسالي به تبوك را به علت گرمي هوا و دوري راه «جيش العسره» (لشكر سختي)نام گذاشت. ضمنا رسول الله (صلي الله عليه و سلم) براي تجهيز اين لشكر فرمان جهاد مالي صادر كرد و همه مسلمانان براي تجهيز اين لشكر مبالغ زيادي در حد وسعت مالي خود انفاق كردند كه عمربن الخطاب (رضي الله عنه) نصف تمام ثروتش را بخشيد!
اين تنها نمونه هايي از حضور اميرالمومنين عمربن الخطاب (رضي الله عنه) در ميادين جهاد است كه نمي توان در اين مجال اندك به همه رشادت هاي اين صحابي دلير اشاره كرد.

اهميت احاديث عمربن الخطاب (رضي الله عنه)
عمربن الخطاب (رضي الله عنه) بر ملازمت و همراهي رسول الله بسيار حريص و پايبند بود بطوري كه هميشه در مجالس و مواعظ پيامبر حاضر بوده و تا پايان مجلس جاي خود را ترك نمي كرد. هنگامي كه در سالهاي اول پس از هجرت كارواني در هنگام خطبه پيامبر به مدينه رسيد و جمعي از حاضران براي خريد از كاروان خطبه را رها كرده و پيامبر را با عده كمي از يارانش تنها گذاشتند عمربن الخطاب جزو عده كمي بود كه خطبه پيامبر را ترك نكرد. در مورد اين قضيه آيات پاياني سوره جمعه نازل شد.
به علت اين شوق و علاقه، احاديث زيادي از طريق ايشان به ما رسيده است كه تعداد كل اين احاديث 539 حديث مي باشد و گفته شده 537 حديث كه امام بخاري (بخارايي) 34 حديث و امام مسلم نيشابوري 21 حديث از ايشان روايت نموده اند كه از اين تعداد 26 حديث متفق عليه مي باشند(يعني بخاري و مسلم هر دو روايت نموده اند) و بقيه اين احاديث در ديگر كتب حديث مي باشند.
احاديث روايت شده بوسيله عمر فاروق (رضي الله عنه) داراي ارزش علمي و عقيدتي بسياري هستند از جمله حديث معروف «إنما الأعمال بالنيات» (همانا اعمال به نيت ها بستگي دارند) كه امام بخاري آن را به عنوان اولين حديث صحيح بخاري قرار داده است و همچنين حديث جبرئيل كه در آن، اسلام ، ايمان و احسان و مسائل اساسي ديگري شرح داده شده است. امام نووي اين حديث را پس از حديث «إنما الأعمال بالنيات» در كتاب «اربعين» خود قرار داده است. احاديث مهم ديگري نيز توسط ايشان روايت شده كه مي توان به كتب حديث مراجعه كرد.

عمربن الخطاب (رضي الله عنه) اولين اميرالمؤمنين
پس از وفات خليفه اول مسلمين ابي بكر صديق (رضي الله عنه)، عمربن الخطاب (رضي الله عنه) به مقام خلافت رسيد. از ديدگاه اهل سنت عمربن الخطاب (رضي الله عنه) دومين خليفه از پنج خليفه راشد مي باشد (ابوبكر، عمر، عثمان، علي، حسن) او اولين كسي بود كه لقب اميرالمومنين يافت. (ابوبكر صديق از سوي مسلمانان خليفه رسول الله ناميده مي شد).
دوران خلافت اميرالمومنين به اعتراف مورخين پرشكوهترين دوران حكومت اسلامي در تمام تاريخ مي باشد. توسعه خلافت اسلامي از جزيره العرب بسوي سرزمين پارس (ايران) تا سرزمين هند و شام (به همراه فلسطين)و مصر و ليبي (بخش بزرگي از شمال آفريقا) باعث شد در عرض مدت كمي سرزمين بزرگي به دست مسلمانان بيافتد.
به روايت تاريخ مسلمين با اخلاق و ايمان خود به همراه فتح سرزمينها، قلبها را نيز فتح مي كردند بطوري كه مردم اين سرزمينهاي تازه فتح شده بدون هيچگونه اجبار و خونريزي به اسلام گرويدند.
داستان فتوحات اسلامي از باشكوهترين و زيباترين داستانهاي حماسي و قهرماني است كه برعكس ديگر حماسه ها علاوه بر واقعي بودن به افسانه مي ماند. در اين فرصت اندك مجال ذكر تمام فتوحات و قهرمانيهاي صحابه در فتوحات دوران فاروق نيست. شايسته است برادران و خواهران خود به كتب سيرت و تاريخ مراجعه كنند...


فاروق، اولين شهيد محراب
اميرالمومنين عمربن الخطاب (رضي الله عنه) پس از 10 سال و نيم خلافت در سن 63 سالگي پس از آنكه روز چهارشنبه كه چهار روز از آخرين ماه سال 23 هجري باقي مانده بود در هنگام امامت نماز صبح توسط ابولولو فيروز مورد ضربه خنجر قرار گرفت، چهار روز بعد وفات يافت.
ابولولو مجوسي پس از آنكه در هنگام نماز صبح 6 ضربه خنجر بر پيكر او وارد كرد ديوانه وار به نمازگزاران حمله كرده و 13 نفر را زخمي كرد كه 7 نفر آنها كشته شدند و هنگامي كه ديد گرفتار شده است خودش را كشت.
بعدها عمر (رضي الله عنه) درباره كسي كه او را مورد ضربت قرار داده پرسيد و هنگامي كه دانست توسط يك آتش پرست مورد حمله واقع شده خداوند را شاكر شد و گفت: سپاسگذارم كه قاتل من فردي است كه در حضور خدا، حتي با يك سجده اي كه براي خدا انجام داده باشد، نمي تواند با من طرح دعوا نمايد...
او بارها قبل از اين از خداوند طلب شهادت نموده بود. زيد بن اسلم از پدرش روايت مي كند كه عمربن الخطاب (رضي الله عنه) دعا مي كرد: «خدايا شهادت در راه خودت و در سرزمين پيامبرت به من عطا كن» برخي از يارانش از او پرسيدند چگونه ممكن است شما در مركز خلافت و در اوج قدرت حكومت اسلامي به شهادت برسيد و او در جواب آنها فرمود: «اگر خداوند بخواهد مي شود» براي همين وقتي كه پزشكان از بهبودي او قطع اميد كردند با حالتي آرام گو اينكه انتظار چنين چيزي را داشت گفته آنان را تاييد كرد.

او عمربن الخطاب است
كسي كه حتي در دوران خلافت خود وقتي كه بخش پهناوري از دنياي آن روز تحت فرمان او بود زندگي ساده و زاهدانه خود را ترك نكرد. كسي كه در دوران خشكسالي براي همدردي با ديگر مسلمانان غذاي كافي نخورد تا جايي كه رنگ رخساره اش به تيرگي گراييد. كسي كه براي سركشي به امور مسلمانان خود شبانه در كوچه هاي مدينه گشت مي زد.
كسي كه نمايندگان دول با ديدن سادگي اش او را نمي شناختند.
كسي كه رسول الله (صلي الله عليه و سلم) در باره اش مي گويد: «اي عمر تو از راهي عبور نمي كني مگر آنكه شيطان از راه ديگري عبور مي كند» (يعني از تر س تو از راهي كه تو عبور كني نمي گذرد) (به روايت بخاري 3683 و مسلم2386)

و چه زيبا مي گويد مولانا:

عمر آمد، عمر آمد، ببين سر زير شيطان را      بهار آمد، بهار آمد بِهِل خواب سباتي را


و در جاي ديگر باز مولوي مي سرايد:

خيز كه روز مي رود، فصل تموز مي رود     رفت و هنوز مي رود، ديو ز سايه عمر

ژوزف لویس، تاجر تيزهوش بازار ارز


ژوزف لویس سرمایه‌گذاری بریتانیایی است که در سال 2010 با ثروت 3 میلیارد دلار در رتبه سیصد و شانزدهم فهرست میلیاردرهای مجله فوربز قرار گرفت.


ژوزف لویس سرمایه‌گذاری بریتانیایی است که در سال 2010 با ثروت 3 میلیارد دلار در رتبه سیصد و شانزدهم فهرست میلیاردرهای مجله فوربز قرار گرفت.
ژوزف (جو) لویس در 5 فوریه سال 1937 در شرق لندن متولد شد. او در 15 سالگی مدرسه را رها کرد تا به کسب‌وکار خدمات غذایی و تهیه غذای پدرش در ناحیه وست اند لندن به نام تاویستاک بانکتینگ کمک کند. ژوزف لویس در ابتدا کار خود در این کسب و کار را به عنوان یک پیشخدمت شروع کرد.
ژوزف لویس پس از آنکه اداره کسب و کار پدر را به دست گرفت به سرعت آن را با فروش کالاهای لوکس به توریست‌های آمریکایی گسترش داد. لویس در سال 1979 کسب و کار تهیه غذای خانوادگی را فروخت که این کار باعث رسیدن او به ثروت اولیه‌اش شد. ژوزف لویس کمی‌بعد با این ثروت به بازار تجارت ارز وارد شد و طی دو دهه 1980 و 1990 به این کار مشغول بود. این کار منجر به این شد که به باهاماس نقل مکان کند تا بتواند از مالیات فرار کند.
ژوزف لویس در سال 1992 با پیش‌بینی خارج افتادن پوند از مکانیزم نرخ ارز اروپا سرمایه‌گذاری‌ بر این اساس توانست به ثروت زیادی دست یابد. در سیاست و اقتصاد این اتفاق به چهارشنبه سیاه معروف است. چهارشنبه سیاه به 16 سپتامبر سال 1992 و زمانی گفته می‌شود که دولت محافظه کار بریتانیا بعد از آنکه نتوانست پوند استرلینگ را بالای حداقل نرخ توافق شده نگه دارد، مجبور به عقب کشیدن پوند استرلینگ از مکانیزم نرخ ارز اروپا (ERM) شد. ژوزف لویس و یک سرمایه‌گذار بزرگ دیگر با پیش فروشی (short selling: این اصطلاح بیشتر در داد و ستد بورس به کار می‌‌رود و فروش اسنادی را گویند که مال فروشنده نباشند و ممکن است به قصد تحویل موقتا استقراض شده باشند. پیش ‌فروشی براساس این انتظار که قیمت در بازار کاهش خواهد یافت، صورت می‌گیرد. توافق به تحویل یک سهم یا کالا در زمان آینده با فروشنده‌‌ای که در حال حاضر مالک نیست ولی امیدوار است بعدا و به موقع به قیمت نازل‌‌تر خریداری کند) پوند استرلینگ در بازار توانستند به ثروت چشمگیری برسند.
ژوزف لویس در حال حاضر سرمایه گذار اصلی در گروه تاوی استاک است. این گروه یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی است که لویس در اورنج کانتری در فلوریدا تاسیس کرده است. این گروه بیش از 175 شرکت در 15 کشور دنیا را اداره می‌کند. پرتفولیوی گروه تاوی استاک شامل تیم‌های ورزشی و حوادث ورزشی، تولید و توزیع، نفت، گاز و انرژی، خدمات مالی، رستوران‌ها،‌ املاک و دارایی‌های تجاری، املاک مسکونی لوکس، اقامتگاه‌ها و توسعه املاک و مستغلات عظیم می‌شود. گروه تاوی استاک دفاتری در آرژانتین، باهاماس، چین، اتحادیه اروپا، مکزیک و ایالات متحده دارد.
ژوزف لویس از طریق گروه تاوی استاک در چندین شرکت سهام دارد. او همچنین با داشتن 23 درصد از سهام کنترلی گروه رستوران داری میشلز اند باتلرز بزرگ‌ترین سهامدار این گروه است. لویس مالک باشگاه فوتبال بریتانیایی تاتنهام‌هاتزپر است.
ژوزف لویس دو بار ازدواج کرده و دو فرزند از ازدواج اولش دارد. وی در حال حاضر ساکن لیفورد کی در باهاماس است. او همچنین املاکی در فلوریدا و آرژانتین دارد.
الهام جوادی
منبع: دنیای اقتصاد
تاریخ ورود مقاله : ۱۳۹۰ سه شنبه ۲۸ تير

ویلیام کوک، ميلياردري دیگر از صنعت نفت


ویلیام کوک یکی از چهار پسر فرد کوک، مبدع روش پالایش بنزین از نفت سنگین، است. مجله فوربز ویلیام کوک را با ثروت 3 میلیارد دلار در رده سیصد و شانزدهم ثروتمندان جهان در سال 2010 قرار داد.


ویلیام کوک یکی از چهار پسر فرد کوک، مبدع روش پالایش بنزین از نفت سنگین، است. مجله فوربز ویلیام کوک را با ثروت 3 میلیارد دلار در رده سیصد و شانزدهم ثروتمندان جهان در سال 2010 قرار داد. او شرکت صنایع کوک، یک امپراتوری پالایش نفت که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی در آمریکا است را از پدرش به ارث برده است.
ویلیام (بیل) اینگراهام کوک در 3 مه ‌سال 1940 در آمریکا متولد شد. او فرزند فرد سی. کوک، موسس شرکت صنایع کوک است. ویلیام کوک به دانشگاه MIT رفت و تحصیلات خود را در این دانشگاه تا پایان مقطع دکترا در رشته مهندسی شیمی‌ادامه داد. ویلیام کوک تحصیلات خود در این دانشگاه را در سال 1962 آغاز کرد و در سال 1971 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او همچنین به آکادمی‌نظامی‌کالور در ایندیانا رفت و مدتی را در آنجا به خدمت گذراند. گفته می‌شود ویلیام کوک همزمان با تحصیل در MIT همزمان در مدرسه کسب‌وکار‌ هاروارد در رشته مدیریت تحصیل کرده است.
پدر ویلیام، فرد کوک (متولد سال 1900- فوت در سال 1967)، نیز یک مهندس شیمی‌و کارآفرین آمریکایی بود. خانواده او مهاجرانی آلمانی بودند که در سال 1888 به آمریکا مهاجرت کردند. فرد در موسسه رایس در هیوستون و سپس درMIT تحصیل کرد. فرد کوک در چند شرکت مهندسی کار کرد و در نهایت یک شرکت کوچک را به همراه هم دانشگاهی‌هایش تاسیس کرد. او در سال 1927 یک روش کارآ برای تبدیل نفت خام به بنزین را ابداع کرد. این کار باعث شد شرکت کوک بتواند با شرکت‌ها بزرگ رقابت کند و به همین دلیل شرکت‌های بزرگ در آمریکا شرکت او را مورد پیگرد قرار دادند و کوک مجبور شد روی بازارهای خارجی مثل شوروی تمرکز کند. این شرکت به بازارهای اروپا و خاورمیانه نیز وارد شد. کوک با این موفقیت توانست ثروت خوب و شرکای جدیدی را به دست آورده، کسب و کارش را به کشور خود بازگرداند و در سال 1940 شرکت نفت و پالایش وود ریور را تاسیس کند که بعدها به صنایع کوک تغییر نام داد.
ویلیام کوک ابتدا برای شرکت خانوادگی مشغول به کار شد، ولی در نهایت بعد از یک دعوای حقوقی بلند‌مدت سهام خود را به برادرانش چارلز و دیوید فروخت. این دعوای حقوقی بین برادرها در حدود دو دهه به طول انجامید. بیل و برادر دیگرش فردریک به همراه دو شریک دیگر در یک سو و چارلز و دیوید در سوی دیگر این دعوا بر سر مالکیت شرکت بودند. این دعوا در نهایت در سال 2001 به پایان رسید.
ویلیام کوک بعد از ترک شرکت صنایع کوک گروه آکسبو، یک مجموعه شرکت در زمینه توسعه انرژی در غرب پالم بیچ در فلوریدا را تاسیس کرد و خود ريیس این گروه شد. محصولات این شرکت شامل مواد پتروشیمی، ذغال، فولاد، نفت خام و تولید الکتریسیته از منابع انرژی مختلف مثل باد، ذغال و منابع نفتی می‌شود و فروش آن در حال حاضر در حدود 5/4 میلیارد دلار است. تعداد زیرمجموعه‌های گروه آکسبو به بیش از 30 شرکت می‌رسد.
ویلیام کوک ازدواج کرده و شش فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن پالم بیچ در فلوریدا است. ویلیام کوک به جمع‌آوری آثار هنری و همچنین به قایقرانی و کشتیرانی علاقه دارد. قایق او در مسابقات سال 1992 برنده کاپ آمریکا شد.
الهام جوادی
منبع: دنیای اقتصاد

آنتونیو ارمیریو دو مورائس میلیاردر سرشناس در برزیل


موسس يكي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي صنعتي آمريكاي لاتين


آنتونیو ارمیریو دو مورائس میلیاردری سرشناس در برزیل و رييس و مدیرعامل شرکت خانوادگی گروه ووتورانتیم، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های برزیل با تخصص در زمینه فلزات، کاغذ، سیمان، کشاورزی، مواد شیمیایی، مدیریت مالی، لوله و الکتریسیته است.
مجله فوربز در سال 2010 وی را با ثروت 3 میلیارد دلار در جایگاه سیصد و شانزدهم فهرست ثروتمندان جهان قرار داد.
آنتونیو ارمیریو دو مورائس در 4 ژوئن سال 1928 در سائوپائولو در برزیل به دنیا آمد. وی در مدرسه معدن کلورادو و در رشته مهندسی متالورژی تحصیل کرد و در سال 1949 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. آنتونیو ارمیریو دو مورائس سومین نسل از خانواده است که اداره گروه ووتورانتیم را برعهده دارد. پدربزرگ او، آنتونیو پرییرا ایگناسیو (تولد 1875- فوت 1951)،‌ که یک مهاجر پرتغالی بود گروهی از شرکت‌ها را تاسیس کرد که بعدا تبدیل به گروه ووتورانتیم شد. پدر آنتونیو ارمیریو دو مورائس، ارمیریو خوزه دو مورائس (تولد 1900- فوت 1973)، نیز در رشته مهندسی در ایالات متحده تحصیل کرد و سپس به برزیل بازگشت. او با دختر آنتونیو پرییرا ایگناسیو ازدواج کرد. ارمیریو خوزه دو مورائس پس از ازدواج مالک این کارخانه شد. وی بین سال‌های 1963 تا 1971 سناتور جمهوری بود. این شرکت خانوادگی تحت مدیریت او رشد کرده و به حوزه‌های متنوعی وارد شد. ارمیریو خوزه دو مورائس این گروه را تبدیل به گروه ووتورانتیم کرد.
گروه ووتورانتیم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های صنعتی در آمریکای لاتین است. گروه ووتورانتیم سه بخش از بازار را برای کار خود انتخاب کرده است: بخش صنعتی، بخش مالی و کسب و کارهای جدید. این گروه شرکت‌ها و برندهای مختلفی را در حوزه‌های متنوع صنعتی اداره می‌کند. این شرکت‌ها و برند‌ها شامل آتاکوچا (در حوزه معدن)، بانکو ووتورانتیم (مدیریت مالی)،‌ شرکت آلومینیوم برزیل (آلومینیوم)، سیتروویتا (کشاورزی)، فیبریا (کاغذ و لوله)،‌ میلپو (معدن)، ‌نیترو کیمیکا (مواد شیمیایی)، ووتورانتیم سیمنتوز (سیمان)،‌ ووتورانتیم انرژیا ( انرژی)، ووتورانتیم متز (معدن)، VNN (شرکت خصوصی مدیریت سرمایه‌های پرریسک) و غیره می‌شود. گروه ووتورانتیم روی پروژه‌های مربوط به بیوتکنولوژی هم سرمایه گذاری می‌کند. درآمد گروه ووتورانتیم در سال 2010 در حدود 6/17 میلیارد دلار و درآمد خالص آن در حدود 9/2 میلیارد دلار برآورد شده بود. در سال 2008 بیش از 60 هزار نفر برای این شرکت کار می‌کردند. گروه ووتورانتیم در بیش از 20 کشور در سرتاسر دنیا حضور دارد.
آنتونیو ارمیریو دو مورائس همچنین رييس بیمارستان دا بنفیشنسیا پورتوگزا در سائوپائولو است. در حدود 60 درصد خدمات این بیمارستان مخصوص شهروندان زیر خط فقر است. البته مورائس اخیرا اعلام کرده که یکی از نوه‌هایش، ارتور فریتاس قرار است جانشین او در ریاست این بیمارستان شود. آنتونیو ارمیریو دو مورائس در کنار کسب و کار خود مستقیما در امور سیاسی نیز فعالیت داشته است. او تلاش‌های زیادی برای ارتقای دموکراسی، بهبود سیستم سلامت ملی و ایجاد فرصت‌های شغلی در برزیل انجام داده است.
آنتونیو ارمیریو دو مورائس ازدواج کرده و نه فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن سائوپائولو در برزیل است. آنتونیو ارمیریو دو مورائس همچنین پدربزرگ ماریو مورائس راننده مسابقات سری ایندی کار است.
الهام جوادی
منبع: دنیای اقتصاد
تاریخ ورود مقاله : ۱۳۹۰ سه شنبه ۲۸ تير

سازنده دوربين‌ فيلم‌هاي بزرگ هاليوود


جیمز جانارد طراح و کارآفرین آمریکایی و موسس شرکت تولیدکننده عینک اوکلی و دوربين دیجیتال سینما است.


جیمز جانارد طراح و کارآفرین آمریکایی و موسس شرکت تولیدکننده عینک اوکلی و دوربين دیجیتال سینما است. مجله فوربز در سال 2010 جیمز جانارد را با ثروت 3 میلیارد دلار در رده سیصد و شانزدهم فهرست ثروتمندان‌این مجله قرار داد. جیمز (جیم) جانارد در سال 1949 در آلهامبرا در‌ایالت کالیفرنیا در آمریکا متولد شد و در همان جا هم رشد یافت. جیم جانارد به مدرسه داروسازی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس رفت، ولی در سال‌سوم، تحصیل در‌این دانشگاه را رها کرد.
جیمز جانارد شرکت اوکلی را در سال 1975 و تنها با 300 دلار شروع کرد. جیمز جانارد نام اوکلی را از روی نام سگ خود اوکلی آنه انتخاب کرد. اولین محصول شرکت اوکلی یک دستگیره بود که او برای موتورسیکلت‌ها و BMX تولید می‌کرد. جانارد در سال 1980 یک عینک‌ایمنی را با نام اوکلی O/20 معرفی کرد. جانارد در سال 1984 اولین عینک آفتابی خود را به نام سایه‌بان چشم اوکلی (Oakley Eyeshade) طراحی کرد. شهرت عینک‌های اوکلی همچنان زیاد شد و در سال 1993 فروش‌این عینک‌ها از فروش عینک‌های ری بن در جهان پیشی گرفت. شرکت اوکلی در سال 1995 برای اولین بار وارد بازار سهام نیویورک شد.
جیمز جانارد در حال حاضر مالک بیش از 600 حق امتیاز در جهان به خاطر نوآوری‌ها و ابداعاتش است. وی تمرکز خود را بر جدیدترین و نوآورانه‌ترین تکنولوژی‌های اپتیک قرار داده است. حتی شیشه برخی از عینک‌های اوکلی قدرت تحمل برخورد گلوله تفنگ‌های ساچمه‌ای را دارند. جیم جانارد در سال 2007 شرکت اوکلی را به قیمت 2/2 میلیارد دلار به رقیب‌ایتالیایی خود، لوکسوتیکا فروخت که‌این فروش او را به یکی از میلیاردرها و ثروتمندترین افراد در جهان تبدیل کرد.
جانارد در سال 2005 شرکت تولید دوربین رد دیجیتال سینما را تاسیس کرد. ‌این شرکت کار تولید دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال سینمایی و لوازم مربوطه برای استفاده‌های حرفه‌ای و سینمایی را انجام می‌دهد. جیمز جانارد قصد خود از تاسیس‌این شرکت را دادن حیات دوباره به صنعت دوربین عنوان کرده است.
اولین دوربین شرکت رد وان (RED ONE) نام داشت و مورد حمایت افرادی مشهور در صنعت سینما مثل پیتر جکسون و استیون سودربرگ قرار گرفت. فیلم‌های معروفی که با دوربین‌های شرکت رد دیجیتال سینما تهیه شده‌اند شامل شبکه اجتماعی (2010)، آگاهی دهنده (2009)، دزدان دریایی کارائیب 4 (2011)، سوراخ خرگوش (2010) و غیره می‌شوند.
نسل بعدی دوربین‌های رد دیجیتال به نام EPIC و اسکارلت قرار است به زودی به بازار معرفی شوند. البته دوربین‌های EPIC در حال حاضر در تهیه بزرگترین فیلم‌های‌هالیوود مثل‌هابیت (اثر پیتر جکسون) به کار می‌روند.
جیمز جانارد خود به عکاسی علاقه زیادی دارد. او وب سایتی دارد که در آن عکس‌هایی که خودش گرفته به نمایش گذاشته است.
جیمز جانارد ازدواج کرده و 4 فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن جزیره سان ژوان در واشنگتن است.
الهام جوادی
منبع: دنیای اقتصاد
تاریخ ورود مقاله : ۱۳۹۰ سه شنبه ۲۸ تير

رایلی بچتل، پسری که ثروت عظیم چند نسل را اداره می‌کند


رایلی بچتل فرزند استفن بچتل کوچک و یکی از مالکان گروه بچتل است. وی با ثروت 3 میلیارد دلار در سال 2010 در رده سیصد و شانزدهم فهرست ثروتمندان مجله فوربز قرار گرفت.


رایلی بچتل فرزند استفن بچتل کوچک و یکی از مالکان گروه بچتل است. وی با ثروت 3 میلیارد دلار در سال 2010 در رده سیصد و شانزدهم فهرست ثروتمندان مجله فوربز قرار گرفت.
شرکت بچتل یک شرکت پیشتاز جهانی در زمینه مهندسی، ساخت و ساز و مدیریت پروژه است.
رایلی بچتل در سال 1953 در آمریکا به دنیا آمد. او در دانشگاه کالیفرنیا،‌ دیویس در رشته علوم سیاسی و روانشناسی تحصیل کرد. وی سپس تحصیلات خود را در رشته ترکیبی حقوق و MBA )JD * MBA) در دانشگاه استنفورد ادامه داد و در سال 1977 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. رایلی بچتل ابتدا در بنگاه حقوقی جانسون اند بریجز در تلن،‌ مارین،‌ کار می‌کرد. او در سال 1981 به شکل تمام وقت به شرکت بچتل پیوست و در سال 1989 به عنوان نماینده و مدیر ارشد عملیات در شرکت انتخاب شد. رایلی در سال 1990 نیز به مقام مدیرعاملی شرکت رسید.
جد رایلی بچتل، وارن بچتل ( تولد 1872- مرگ 1933) موسس شرکت بچتل بود. او کار خود را در سال 1898 و به عنوان کارمندی در صنعت راه آهن ایالات متحده که در آن زمان هنوز در حال جوانه زدن بود شروع کرد. وارن بچتل طی بیست سال یک کسب و کار پیمانکاری بزرگ را راه‌اندازی کرد که تخصص آن در ساخت راه‌آهن و بزرگراه بود. پسران وارن، استفن، وارن پسر و کن نیز در سال 1952 به پدرشان پیوستند و این شرکت خانوادگی را با نام دابلیو. ای. بچتل به ثبت رساندند. استفن بچتل پدر (تولد 1900- مرگ 1989 ) در سال 1933 پس از مرگ وارن جانشین او شد. وی تا سال 1960 ريیس شرکت بچتل بود. استفن بچتل پدر در سال 1960 پسرش استفن بچتل پسر را برای اداره شرکت انتخاب کرد؛ اما خود همچنان تا سال 1969 در مقام ریاست باقی ماند.
فروش شرکت بچتل در سال 2008 در حدود 4/31 میلیارد دلار برآورد شده بود که بالاترین فروش این شرکت تا کنون بوده است. درآمد شرکت بچتل در سال 2010 نیز در حدود 9/27 میلیارد دلار بود و بیش از 49 هزار نفر در 50 کشور دنیا برای این شرکت عظیم مشغول به کار بودند.
پرتفولیوي متنوع شرکت بچتل شامل پروژه‌هایی در زمینه انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، معدن‌، نفت و گاز، فرودگاه‌ها و بندرگاه‌ها، تاسیسات دفاعی و فضایی، پروژه‌های پاکسازی محیط زیست، نیروگاه‌های سوخت فسیلی و هسته‌ای، پروژه‌های خط لوله، سیستم‌های ریلی و جاده‌ای، تاسیسات پتروشیمی‌و پالایشگاه‌ها و خدمات دولتی در مکان‌های زیادی در سرتاسر جهان از آلاسکا تا استرالیا می‌شود.
پروژه‌های معروف شرکت بچتل شامل پروژه نیروگاه خورشیدی در کالیفرنیا، تونل 21 کیلومتری خط آهن جدید لندن و تاسیسات گاز طبیعی مایع در استرالیا می‌شود. این شرکت اعتقاد دارد مهم نیست که پروژه‌ها چقدر پیچیده یا مکان آنها دور باشد؛‌ چون بچتل می‌تواند آن را انجام دهد. دلیل این توانایی این است که ترکیب یکتایی از دانش، مهارت، تجربه و تعهد به مشتری را برای تمام کارهایی که برعهده می‌گیرد ایجاد می‌کند. این شرکت به واسطه توانایی بالایش دوازده سال متوالی به عنوان بهترین پیمانکار ساخت و ساز در ایالات متحده انتخاب شده است.
رایلی بچتل در حال حاضر رييس و مدیرعامل شرکت بچتل است. گفته می‌شود 20 درصد سهام شرکت در اختیار رایلی و 20 درصد دیگر در اختیار پدرش است. رایلی بچتل ازدواج کرده و سه فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن سان فرانسیسکو درکالیفرنیا است.
الهام جوادی
منبع: دنیای اقتصاد
تاریخ ورود مقاله : ۱۳۹۰ سه شنبه ۲۸ تير

- مطالب مرتبط با این موضوع:

ـ دره هاي شهرستان بوكان :

از دره‌هاي شهرستان بوكان دره‌كوسه است كه سيمينه‌رود از آن مي‌گذرد و قرارگرفتن سيمينه‌رود در كنار شهر بوكان كه از خط‌ا لقعر دره‌اي عبور و شهر در دو طرف آن واقع شده موجب گرديده كه مورد توجه علاقه‌مندان به گردشگري قرارگيرد و اهالي شهر در روزهاي تعطيل در بالادست بوكان كه رودخانه عاري از آلودگي‌ها است از سواحل زيباي آن استفاده كنند و علاقه‌مندان به صيد  تفريحي نيز از ماهيان موجود بي‌بهره نيستند. همچنين دره برهان، دره سوتاو، دره سه كانيان، دره ساري‌قميش و دره قره موساليان در اطراف اين شهرستان قرار دارند.

نمايي از دره‌هاي شهرستان بوكان

ـ غارهاي شهرستان بوكان :

از غارهاي تاريخي و ديدني شهرستان بوكان مي توان به :

ـ غاركول‌آباد ما بين بوكان و مياندوآب.

ـ غار قريه قلعه‌چي نزديك بوكان.

ـ غار مكري قرآن در روستاي خراسانه.

ـ غار كونه كوتر در قريه ينگجه بوكان اشاره كرد.

 

ـ آبهاي سطحي شهرستان بوكان :

ـ رودخانه‌ها :  

رودخان  بوكان دو رودخانه «تاتاهو» و «جغتو» است كه به نامهاي «سيمينه‌رود» و «زرينه‌رود» نام‌گذاري شده‌اند. رودخانه زرينه‌رود درحدود 36كيلومتري از طرف خاور بوكان به سوي مياندوآب سرازير مي‌گردد و رودخانه سيمينه‌رود به موازي رودخانهزرينه‌رود از شهر بوكان گذشته و آنهم پس‌از آبياري نمودن اراضي زراعي آبادي‌هاي اطراف به سوي مياندوآب سرازير شده كه در خصوص‌هركدام در قسمت منابع آب شهرستان مياندوآب توضيحاتي ارائه شده است.

ـ چشمه هاي شهرستان بوكان :

چشمه‌هاي اين شهرستان اغلب در دره‌هاي مناطق كوهستاني از جنس‌ طبقات ماسه سنگ بوجود آمده‌اند و در سال آبي 1379 ـ 1378 تعداد 20 چشمه با تخليه سالانه 322/4 ميليون مترمكعب كه داراي مالكيت خصوصي هستند مورد بهره‌برداري قرارگرفته است. از چشمه‌هاي مهم عبارتنداز: چشمه معدني بوكان در 5 كيلومتري جنوب‌شرقي بوكان و چشمه سه كانيان، چشمه سوتاو، چشمه جوانمرد و كاني سنجد.

نمايي از طبيعت زيباي رودخانة زرينه رود

ـ قنوات شهرستان بوكان :

كل قنوات موجود در شهرستان بوكان كه توسط سازمان آب منطقه‌اي ارائه گرديده در سال آبي       1378 ـ 1379 تعداد44رشته با دبي آب سالانه 218/1ميليون مترمكعب مورد بهره‌برداري قرارگرفته است.

 

ـ چاههاي شهرستان بوكان :

تعداد كل چاههاي شهرستان بوكان در سال آبي 1378 ـ 1379 حدود 1703حلقه بوده است كه از اين تعداد 111حلقه چاه عميق و تعداد 1592حلقه چاه نيمه عميق به ترتيب با آبدهي سالانه 607/11 و 649/66 ميليون مترمكعب مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. مجموع آبدهي سالانه 254/78 ميليون مترمكعب مي‌باشد.

 ـ آبهاي راكد شهرستان بوكان :

ـ سدهاي شهرستان بوكان :

ـ سد شهيد كاظمي :

براي تنظيم و استفاده از آب و سيلابهاي رودخانه زرينه جهت آبياري اراضي پايين‌دست

سدي در محل جنوب‌شرقي بوكان بر روي اين رودخانه بسته شده است .

 ارتفاع سد از كف حدود 50 متر و طول تاج آن حدود 720متر مي‌باشد. اين سد قادر است تا ميزان652ميليون مترمكعب از آب رودخانه را در پشت سد ذخيره نمايد. سد مذكور از نوع سدهاي مخزني است و در سال 1350ساخته شده مقدار آب قابل تنظيم سالانه آن 535ميليون مترمكعب در سال مي‌باشد.

نمايي از سد شهيد كاظمي و طبيعت زيباي اطراف آن تالابهاي شهرستان بوكان :

ـ تالاب قره گل :

اين تالاب در فاصله 18كيلومتري جنوب‌غربي مياندوآب و در محدوده شهرستان بوكان واقع شده و مساحت آن 210هكتار مي‌باشد و جز در فصول تابستان در بقيه فصول داراي آب است. تالاب قره‌گل داراي نيزاري است كه از پوشش گياهي تالاب بهره‌مند مي‌شود.

نمايي از تالاب قره‌گل در فصل‌هاي پرباران

زمين شناسي شهرستان بوكان :

زمين‌شناسي شهرستان بوكان از گسل‌تراستي ارتفاعات بلقيس واقع در شمال خاور تكاب با راستاي شمال باختر ـ جنوب خاور و شيب به باختر، پركامبرين را برروي اوليگوميوسن رانده‌اند. راستاي ساختمان‌هاي پهنه بوكان همراستا با پي‌سنگ پركامبرين واقع در باختر آن، شمالي و جنوبي است. لبه جنوبي و باختري اين پي‌سنگ توسط گسل‌تراستي به طول بيش از صدكيلومتر بر روي سنگهاي كرتاسه رانده شده‌اند.

ـ لرزه خيزي :

شهرستان بوكان براساس آخرين نظريات علمي و تقسيم‌بندي استان آذربايجان‌غربي برحسب پيش‌بيني احتمالي وقوع زلزله در نواحي بدون تخريب و نواحي تخريب كم قرار گرفته است.

وضعيت قرارگيري شهرستان بوكان در نقشة پهنه‌بندي زلزله 

 

خاك شناسي شهرستان بوكان :

خاكهاي مطالعه شده در اين شهرستان عمدتاً جزو خاكهاي كلاسهاي II و VIاست كه در مناطقكوهستاني كم‌عمق و در بخش‌هاي مسطح نيمه‌عميق تا عميق هستند. به سبب وجود عوامل بازدارنده گوناگون سطح شهرستان براي كاربري‌هاي زراعت آبي، ديم، مرتع و چراگاه محدوديت‌هايي دارد كه به‌ترتيب مي‌آيد. براي كاربري‌هاي زراعت آبي82 درصد از وسعت شهرستان محدوديت شديد، 5 درصد محدوديت زياد، 3 درصد محدوديت كم و 10 درصد محدوديت خيلي كم دارد. براي كاربري زراعت ديم 43 درصد از مساحت شهرستان محدوديت شديد و 26 درصد محدوديت متوسط دارد. براي كاربري مراتع و چراگاه 16 درصد محدوديت شديد، 48 درصد محدوديت زياد، 33 درصد محدوديت متوسط و 3 درصد محدوديت كم دارد.

 نقشة خاكشناسي شهرستان بوكان

پوشش گياهي شهرستان بوكان :

ـ جنگلها :

در شهرستان بوكان تنها آثار باقيمانده جنگلهاي زاگرس در گورستانها و در دامنه‌ها بصورت تك‌درختي ديده مي‌شود و جنگلها از بين رفته است.

ـ مراتع :

از وسعت241220هكتاري شهرستان بوكان مقدار48/56درصد به مراتع اختصاص دارد. در مناطق‌كوهستاني‌گل‌ماهور،انواع‌گون،گل‌گندم، انواع‌شقايق و ... به وفور درآن يافت مي‌شود. مراتع شهرستان بوكان جزو مراتع ميان بند بوده و با ييلاقات مناطق كوهستاني مجاور مي‌باشد.

مراتع شهرستان بوكان با ييلاقات مناطق كوهستاني مجاور مي

 

بررسي وضعيت طبيعي شهرستان بوكان از لحاظ زيست محيطي و بررسي عوامل آسيب و تخريب :

كوهها و دشت ها :

كوهها و تپه‌ماهورها و دشتهاي شهرستان بوكان محل زيست قوچ و ميش و پرنده نادر ميش مرغ مي‌باشد كه دراثر فعاليتهاي كشاورزي و دامداري كه تواماً انجام مي‌گيرد با تبديل و تخريب مراتع به زمينهاي زراعتي و همچنين چراي سنگين و زودرس حيات  گياهي و جانوري را به مخاطره انداخته است.

 منابع آب شهرستان بوكان :

آبهاي سطحي :

ـ رودخانه :

رودخانه سيمينه‌رود از كوههاي سقز و بانه و مهاباد سرچشمه گرفته و در جهت جنوب

به شمال جريان دارد و پس از عبور از شهر بوكان و كنار مياندوآب به درياچه اروميه منتهي

مي‌گردد. براساس مطالعات و بررسي‌هاي به عمل آمده مهمترين منابع آلوده‌كننده كه 

 اين رودخانه را دچار بحران نموده و آسيب فراواني در اين اكوسيستم آبي وارد مي‌سازد،

فاضلاب شهر بوكان است كه بصورت خام وارد اين رودخانه مي‌شود و همچنين تا حدودي

تخليه فاضلاب روستاهاي اطراف آن است. وقوع مرگ‌ومير ماهيان در سال1377بعد از ريزش

فاضلاب شهر بوكان از مسائل مهم زيست‌محيطي اين رودخانه در منطقه شهرستان بوكان

مي‌باشد و از نظر كليه مسائل زيست‌محيطي در خصوص اين رودخانه در بخش شهرستان

مياندوآب اشاره شده است.

 

آبهاي زيرزميني :

آبهاي زيرزميني در شهرستان بوكان بصورت چشمه و قنات و چاههاي‌عميق و نيمه‌عميق

 استفاده مي‌گردد كه در اين رابطه در بخش محيط‌طبيعي اشاره‌شد. بطوركلي

 محدوديت آبهاي‌سطحي و خشك‌شدن سيمينه‌رود در فصل تابستان باعث شده كه

مردم بويژه كشاورزان و دامداران براي تأمين آب موردنياز خود و زراعت و احشام از آبهاي

 زيرزميني نيز استفاده نمايند كه يكي ديگر از عوامل آسيب و تخريب در آبهاي زيرزميني

 بهره‌برداري بي‌رويه از اين منابع مي‌باشد.

 آبهاي راكد :

ـ سدها :

ـ سد شهيد كاظمي بوكان :

احداث سد علاوه بر اينكه در تأمين آب كشاورزي و شرب شهرها و صنايع نقش

به سزايي دارد تأثيرات فراواني بر اقتصاد منطقه برجايمي‌گذارد و اين پديده دست

ساخت در اكوسيستم‌هاي طبيعي كه محل زندگي انواع پرندگان و آبزيان مي‌باشد،

 اثرات مطلوبي داشته وبا ايجاد جاذبه‌هاي مناسب بعنوان تفرجگاه و قايقراني و

ماهيگيري نيز از آن استفاده مي‌گردد، اما اثرات منفي زيست‌محيطي نيز همراه  

داشته كه از جمله مهمترين آنها با كنترل آب تأثير سوء بر پيكر ذخيره‌گاه زيستكده

 درياچه‌اروميه مي‌گذارد. علاوه‌براين به لحاظ ريزش فاضلاب‌هاي شهري و پايين‌دست سد

به رودخانه زرينه‌رود و كنترل آب از طرف سد غلظت آلاينده‌ها بالارفته و موجبات مرگ‌ومير

 در اين رودخانه مي‌گردد به ساير اثرات منفي سد در بخش شهرستان مهاباد و ماكو به طور

 مشروح مطالبي ارائه گرديده است.

  ـ تالابها :

ـ تالاب قره گل :

اين تالاب نيز همانند ساير تالاب‌هاي استان در اثر دخالت‌هاي انساني آسيب‌ديده

 و موجب خشك‌شدن تالاب شده است. برداشت آب‌هاي زيرزميني از اطراف تالاب

 و وجود زه‌آب موجب تغييرات اكولوژيكي در اين تالاب گرديده و زيستمندان تالاب و جانوران

مرتبط با آن از نظر زيستي و ادامه بقا منطقه را ترك مي‌نمايند.

 

پوشش گياهي شهرستان بوكان :

ـ جنگلها و مراتع :

پوشش جنگلي شهرستان بوكان در طي ساليان متمادي از بين‌رفته و تخريب شده است

و آثار و بقاياي آن در حد اين شهرستان با  شهرستان سردشت و در اماكن متبركه و گورستانها

 هنوز هم ديده مي‌شود.  ولي پوشش غالب گياهي اين شهرستان پوشش مرتعي است

و دره هاي شهرستان بوكان :

از دره‌هاي شهرستان بوكان دره‌كوسه است كه سيمينه‌رود از آن مي‌گذرد و قرارگرفتن

 سيمينه‌رود در كنار شهر بوكان كه از خط‌ا لقعر دره‌اي عبور و شهر در دو طرف آن

 واقع شده موجب گرديده كه مورد توجه علاقه‌مندان به گردشگري قرارگيرد و اهالي

 شهر در روزهاي تعطيل در بالادست بوكان كه رودخانه عاري از آلودگي‌ها است از

سواحل زيباي آن استفاده كنند و علاقه‌مندان به صيد  تفريحي نيز از ماهيان موجود بي‌بهره

 نيستند. همچنين دره برهان، دره سوتاو، دره سه كانيان، دره ساري‌قميش و

دره قره موساليان در اطراف اين شهرستان قرار دارند.

نمايي از دره‌هاي شهرستان بوكان

ـ غارهاي شهرستان بوكان :

از غارهاي تاريخي و ديدني شهرستان بوكان مي توان به :

ـ غاركول‌آباد ما بين بوكان و مياندوآب.

ـ غار قريه قلعه‌چي نزديك بوكان.

ـ غار مكري قرآن در روستاي خراسانه.

ـ غار كونه كوتر در قريه ينگجه بوكان اشاره كرد.

 

ـ آبهاي سطحي شهرستان بوكان :

ـ رودخانه‌ها :  

رودخانه‌هاي بوكان دو رودخانه «تاتاهو» و «جغتو» است كه به نامهاي «سيمينه‌رود» و

 «زرينه‌رود» نام‌گذاري شده‌اند. رودخانه زرينه‌رود درحدود 36كيلومتري از طرف خاور بوكان به

 سوي مياندوآب سرازير مي‌گردد و رودخانه سيمينه‌رود به موازي رودخانهزرينه‌رود

از شهر بوكان گذشته و آنهم پس‌از آبياري نمودن اراضي زراعي آبادي‌هاي اطراف به سوي

 مياندوآب سرازير شده كه در خصوص‌هركدام در قسمت منابع آب شهرستان مياندوآب

 توضيحاتي ارائه شده است.

ـ چشمه هاي شهرستان بوكان :

چشمه‌هاي اين شهرستان اغلب در دره‌هاي مناطق كوهستاني از جنس‌ طبقات ماسه

سنگ بوجود آمده‌اند و در سال آبي 1379 ـ 1378 تعداد 20 چشمه با تخليه سالانه 322/4

ميليون مترمكعب كه داراي مالكيت خصوصي هستند مورد بهره‌برداري قرارگرفته است.

از چشمه‌هاي مهم عبارتنداز: چشمه معدني بوكان در 5 كيلومتري جنوب‌شرقي بوكان و

 چشمه سه كانيان، چشمه سوتاو، چشمه جوانمرد و كاني سنجد.

نمايي از طبيعت زيباي رودخانة زرينه رود

ـ قنوات شهرستان بوكان :

كل قنوات موجود در شهرستان بوكان كه توسط سازمان آب منطقه‌اي ارائه گرديده

در سال آبي       1378 ـ 1379 تعداد44رشته با دبي آب سالانه 218/1ميليون

مترمكعب مورد بهره‌برداري قرارگرفته است.

 

ـ چاههاي شهرستان بوكان :

تعداد كل چاههاي شهرستان بوكان در سال آبي 1378 ـ 1379 حدود 1703حلقه بوده است

 كه از اين تعداد 111حلقه چاه عميق و تعداد 1592حلقه چاه نيمه عميق به ترتيب با آبدهي

 سالانه 607/11 و 649/66 ميليون مترمكعب مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. مجموع آبدهي

سالانه 254/78 ميليون مترمكعب مي‌باشد.

 ـ آبهاي راكد شهرستان بوكان :

ـ سدهاي شهرستان بوكان :

ـ سد شهيد كاظمي :

براي تنظيم و استفاده از آب و سيلابهاي رودخانه زرينه جهت آبياري اراضي پايين‌دست

سدي در محل جنوب‌شرقي بوكان بر روي اين رودخانه بسته شده است .

ارتفاع سد از كف حدود 50 متر و طول تاج آن حدود 720متر مي‌باشد.

 اين سد قادر است تا ميزان652ميليون مترمكعب از آب رودخانه را در پشت سد

 ذخيره نمايد. سد مذكور از نوع سدهاي مخزني است و در سال 1350ساخته شده

 مقدار آب قابل تنظيم سالانه آن 535ميليون مترمكعب در سال مي‌باشد.

نمايي از سد شهيد كاظمي و طبيعت زيباي اطراف آن تالابهاي شهرستان بوكان :

ـ تالاب قره گل :

اين تالاب در فاصله 18كيلومتري جنوب‌غربي مياندوآب و در محدوده شهرستان بوكان

 واقع شده و مساحت آن 210هكتار مي‌باشد و جز در فصول تابستان در بقيه فصول

 داراي آب است. تالاب قره‌گل داراي نيزاري است كه از پوشش گياهي تالاب

 بهره‌مند مي‌شود.

نمايي از تالاب قره‌گل در فصل‌هاي پرباران

زمين شناسي شهرستان بوكان :

زمين‌شناسي شهرستان بوكان از گسل‌تراستي ارتفاعات بلقيس واقع در شمال

خاور تكاب با راستاي شمال باختر ـ جنوب خاور و شيب به باختر، پركامبرين

را برروي اوليگوميوسن رانده‌اند. راستاي ساختمان‌هاي پهنه بوكان همراستا با

 پي‌سنگ پركامبرين واقع در باختر آن، شمالي و جنوبي است. لبه جنوبي و

 باختري اين پي‌سنگ توسط گسل‌تراستي به طول بيش از صدكيلومتر بر روي

 سنگهاي كرتاسه رانده شده‌اند.

ـ لرزه خيزي :

شهرستان بوكان براساس آخرين نظريات علمي و تقسيم‌بندي

 استان آذربايجان‌غربي برحسب پيش‌بيني احتمالي وقوع زلزله در نواحي بدون

 تخريب و نواحي تخريب كم قرار گرفته است.

وضعيت قرارگيري شهرستان بوكان در نقشة پهنه‌بندي زلزله 

 

خاك شناسي شهرستان بوكان :

خاكهاي مطالعه شده در اين شهرستان عمدتاً جزو خاكهاي كلاسهاي II و VIاست

 كه در مناطقكوهستاني كم‌عمق و در بخش‌هاي مسطح نيمه‌عميق تا عميق هستند.

 به سبب وجود عوامل بازدارنده گوناگون سطح شهرستان براي كاربري‌هاي

زراعت آبي، ديم، مرتع و چراگاه محدوديت‌هايي دارد كه به‌ترتيب مي‌آيد.

 براي كاربري‌هاي زراعت آبي82 درصد از وسعت شهرستان محدوديت شديد،

5 درصد محدوديت زياد، 3 درصد محدوديت كم و 10 درصد محدوديت خيلي كم دارد.

 براي كاربري زراعت ديم 43 درصد از مساحت شهرستان محدوديت شديد و

 26 درصد محدوديت متوسط دارد. براي كاربري مراتع و چراگاه 16 درصد محدوديت

شديد، 48 درصد محدوديت زياد، 33 درصد محدوديت متوسط و

 3 درصد محدوديت كم دارد.

 نقشة خاكشناسي شهرستان بوكان

پوشش گياهي شهرستان بوكان :

ـ جنگلها :

در شهرستان بوكان تنها آثار باقيمانده جنگلهاي زاگرس در گورستانها و

در دامنه‌ها بصورت تك‌درختي ديده مي‌شود و جنگلها از بين رفته است.

ـ مراتع :

از وسعت241220هكتاري شهرستان بوكان مقدار48/56درصد به

مراتع اختصاص دارد. در مناطق‌كوهستاني‌گل‌ماهور،انواع‌گون،گل‌گندم،

 انواع‌شقايق و ... به وفور درآن يافت مي‌شود. مراتع شهرستان بوكان

 جزو مراتع ميان بند بوده و با ييلاقات مناطق كوهستاني مجاور مي‌باشد.

مراتع شهرستان بوكان با ييلاقات مناطق كوهستاني مجاور مي


 

بررسي وضعيت طبيعي شهرستان بوكان از لحاظ زيست محيطي و بررسي عوامل آسيب و تخريب :

كوهها و دشت ها :

كوهها و تپه‌ماهورها و دشتهاي شهرستان بوكان محل زيست قوچ و ميش و پرنده نادر

ميش مرغ مي‌باشد كه دراثر فعاليتهاي كشاورزي و دامداري كه تواماً انجام مي‌گيرد

 با تبديل و تخريب مراتع به زمينهاي زراعتي و همچنين چراي سنگين و زودرس حيات

  گياهي و جانوري را به مخاطره انداخته است.

 منابع آب شهرستان بوكان :

آبهاي سطحي :

ـ رودخانه :

رودخانه سيمينه‌رود از كوههاي سقز و بانه و مهاباد سرچشمه گرفته و در جهت جنوب

به شمال جريان دارد و پس از عبور از شهر بوكان و كنار مياندوآب به درياچه اروميه

 منتهي مي‌گردد. براساس مطالعات و بررسي‌هاي به عمل آمده مهمترين منابع آلوده‌كننده

كه  اين رودخانه را دچار بحران نموده و آسيب فراواني در اين اكوسيستم آبي وارد

مي‌سازد، فاضلاب شهر بوكان است كه بصورت خام وارد اين رودخانه مي‌شود و

 همچنين تا حدودي تخليه فاضلاب روستاهاي اطراف آن است. وقوع مرگ‌ومير ماهيان

در سال1377بعد از ريزش فاضلاب شهر بوكان از مسائل مهم زيست‌محيطي اين رودخانه

 در منطقه شهرستان بوكان مي‌باشد و از نظر كليه مسائل زيست‌محيطي در خصوص

 اين رودخانه در بخش شهرستان مياندوآب اشاره شده است.

 

آبهاي زيرزميني :

آبهاي زيرزميني در شهرستان بوكان بصورت چشمه و قنات و چاههاي‌عميق و نيمه‌عميق

استفاده مي‌گردد كه در اين رابطه در بخش محيط‌طبيعي اشاره‌شد.

 بطوركلي محدوديت آبهاي‌سطحي و خشك‌شدن سيمينه‌رود در فصل تابستان باعث شده

كه مردم بويژه كشاورزان و دامداران براي تأمين آب موردنياز خود و زراعت و احشام

از آبهاي زيرزميني نيز استفاده نمايند كه يكي ديگر از عوامل آسيب و تخريب در آبهاي

 زيرزميني بهره‌برداري بي‌رويه از اين منابع مي‌باشد.

 آبهاي راكد :

ـ سدها :

ـ سد شهيد كاظمي بوكان :

احداث سد علاوه بر اينكه در تأمين آب كشاورزي و شرب شهرها و صنايع نقش به

سزايي دارد تأثيرات فراواني بر اقتصاد منطقه برجايمي‌گذارد و اين پديده دست

ساخت در اكوسيستم‌هاي طبيعي كه محل زندگي انواع پرندگان و آبزيان مي‌باشد،

 اثرات مطلوبي داشته و

ويژگيهاي جغرافيايي تاريخي و سياسي ، اداري شهرستان بوكان :

ويژگيهاي جغرافيايي تاريخي شهرستان بوكان :

بوكان از دو كلمه (بوك) به معني عروس و (آن) كه علامت جمع است تشكيل گرديده و معني عروسان يا عروسها را مي‌دهد.گويا بوكان در مسير چند راه قرارداشته و اغلب روستائيان هنگام عروسي كه عروسشان را از يك ناحيه به ناحيه ديگر مي‌برده‌اند، از اين روستا عبور مي‌دادند و در پيرامون استخر آب آن به رقص و پايكوبي مي‌پرداخته‌اند به بوكان معروف گرديده است . در مورد بوكان به نظر نويسندگان و نقل روايت‌كنندگان اختلاف‌نظر هست چون بوكان تاريخ مدوني نداشته است اما توجه قدمت تاريخي آن كه كشفيات هيئت باستان‌شناسي در سال 1350 نشان داده و با توجه به مطالعات آنها در اين مورد كه اعلام شده منطقه بوكان از قديم پادگان اشكانيان و ساسانيان بوده و آثار باستاني زيادي بدست آمده است كه مؤيد نظريه آنها مي‌باشد .

حدود شهرستان بوكان در استان آذربايجان غربي

ويژگيهاي سياسي‌و اداري شهرستان بوكان :

شهرستان بوكان در 226كيلومتري جنوب شرقي مركز استان آذربايجان‌غربي و در جنوب شهرستان مياندوآب قرار گرفته است. حدود جنوبي آن قسمتي از مرز مشترك با استان كردستان بشمار مي‌رود و حدود شرقي آن شهرستان شاهين‌دژ و حدود غربي آن را شهرستان مهاباد تشكيل مي‌دهد.

شهرستان بوكان داراي 2 بخش به نامهاي مركزي و سيمينه است و 7 دهستان دارد.

بخش مركزي دهستان‌هاي آختاچي ، ايل تيمور ، ايل گورك و بهي فيض اله بيگي و بخش سيمينه دهستان‌هاي آختاچي شرقي ـ آختاچي محلي و بهي دهبكري را شامل مي‌شود.

 

 

ويژگيهاي جغرافياي طبيعي شهرستان بوكان

ـ موقعيت، حدود و وسعت شهرستان بوكان :

شهرستان بوكان با وسعت 306/2541كيلومترمربع، حدود 50/6درصد از سطح استان را به خود اختصاص
مي‌دهد. اين شهرستان در ارتفاعي حدود 1000 تا بيش از 2000 متر از سطح دريا بوده و شيب متوسط وزني آن 8 درصد محاسبه گرديده است. از سطح شهرستان 31/30درصد اراضي كوهستاني،73/29درصد تپه‌ها و 96/39درصد بقيه را اراضي دشتي، سيلابي و ... تشكيل مي‌دهند. از نظر مختصات جغرافيايي در 36 درجه و 32 دقيقه عرض شمالي و 46 درجه و 13 دقيقه طول شرقي واقع گرديده است.

نقشة بررسي وضعيت توپوگرافي شهرستان بوكان

ـ كوههاي شهرستان بوكان :

شهرستان بوكان تپه‌ماهوري بوده در غرب و جنوب‌غربي آن ارتفاعات جوانمرد با ارتفاع 2098متر وكوه‌نيسان با ارتفاع2410متر و تپه ماهورهاي سه‌كانيان و كاني‌سنجد با ارتفاع1300متر و كوه داغداران با ارتفاع1300متر در غرب رودخانه سيمينه‌رود و ارتفاعات كاني‌سيب با ارتفاع2050متر در حد فاصل سردشت و شهرستان بوكان از ارتفاعات مهم منطقه هستند.

نمايي از كوهستانهاي شهرستان بوكان

 

ـ دشت هاي شهرستان بوكان :

در شهرستان بوكان دشت بوكان و دشت حاجي‌آباد واقع شده است كه در مورد اين دشت‌ها توضيحاتي را ارائه مي‌نماييم.

نقشة پراكنش دشتهاي جنوب استان

 

ـ دشت بوكان :

اين دشت33500هكتار وسعت داشته و در جنوب استان آذربايجان‌غربي و جنوب درياچه اروميه واقع شده است و داراي 49پارچه‌آبادي است. از عمده‌ترين محدوديتهاي اراضي قابل كشت آبي جنس خاك و توپوگرافي است.كل سطح زيركشت دشت بوكان درسال1370بالغ بر21903هكتار بوده كه 8573هكتار آن آبي و13330هكتار نيز ديم است. محصولات عمده زراعي در كشت آبي گندم، يونجه (به همراه اسپرس و شبدر) و جو و در كشت ديم گندم و جو مي‌باشد. آب مصرفي دشت عمدتاً از منابع سطحي تأمين مي‌گردد و رژيم اصلي آب سطحي اين دشت نيز سيمينه‌رود مي‌باشد كه از شاخه‌هاي متعددي تشكيل يافته و در جهت كلي جنوب به شمال در دشت بوكان جريان دارد.

نمايي از دشت بوكان

 

ـ دشت حاجي‌آباد :

اين دشت با مساحتي معادل13800هكتار در شمال دشت بوكان واقع گرديده است. عمده‌ترين محدوديت اراضي قابل آبياري در اين دشت عوامل كيفي خاك، توپوگرافي و ماندابي مي‌باشد. سيمينه‌رود پس از عبور از دشت بوكان وارد دشت حاجي‌آباد مي‌شود و در جهت جنوب با شمال به جريان خود ادامه مي‌دهد و در محل ساري‌قميش از آن خارج مي شود.

 

تعداد صفحات : 9

درباره ما
Profile Pic
ARTICLES
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 56
  • بازدید سال : 804
  • بازدید کلی : 11,074