loading...
ARTICLES
مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 634 سه شنبه 09 اسفند 1390 نظرات (0)
معما : در دایره جهان که پا نهادم از هفت پدر و چهار مادر زاده شدم .ده ساله بودم مادرم دختر بود . چهل ساله شدم مادرم شوهر کرد . من کیستم (چیستم )؟
جواب: حضرت عيسي (ع)
توضيحات:
سؤال: عقیده ی مسیحیان در مورد ازدواج حضرت مریم (س) چیست؟

جواب: به گفته ی کتاب مقدس، مریم (س) در عقد شخصی به نام یوسف بود که به شغل نجاری اشتغال داشت اما قبل از آمیزش با همسر خود او را از روح القدوس حامله یافت و تا زمان تولد عیسی (ع) با وی همبستر نشد.(1)

اگر این پرسش مطرح شود که آیا باکره بودن مریم (س) تا پایان عمر ادامه داشت یا صرفاً تا زمان تولد عیسی؟ اگر کتاب مقدس را، که از اعتباری افزون بر سنت کلیسایی برخوردار است، مرجعی برای دست یابی به پاسخ این پرسش بدانیم، به مواردی در اناجیل برمی خوریم که ما را در حل پرسش کمک می کند: «یوسف از خواب بیدار شد و طبق دستور فرشته ی خدا عمل نمود و مریم (س) را به خانه ی خود آورد. اما تا زمانی که مریم (س) پسر خود را به دنیا آورد با او همبستر نشد.»(2) از این عبارت به دست می آید که پس از تولد عیسی (ع)، مریم (س) به نکاح یوسف درآمده است. بنابراین، باکرگی وی تنها تا زمان تولد عیسی (ع) بود. از سوی دیگر، کتاب مقدس به برادران و خواهران عیسی (ع) اشاره کرده است: «و چون به وطن خویش آمد ایشان را در کنیسه ی ایشان تعلیم داد به قسمی که متعجب شده، گفتند: از کجا این شخص چنین حکمت و معجزات را به هم رسانید. آیا این پسر نجار نمی باشد و آیا مادرش مریم نامی نیست و برادرانش یعقوب و یوسف و شمعون و یهودا و همه ی خواهرانش نزد ما نمی باشند؟ پس این همه را از کجا به هم رسانید؟»(3)

پروتستان ها با تکیه بر متن کتاب مقدس معتقد به دوشیزگی مریم (س) تا زمان تولد عیسی (ع) هستند. و می گویند مریم پس از تولد عیسی (ع) دارای چهار پسر و چندین دختر شد.(4)

اما کاتولیک ها و ارتدوکس ها مریم (س) را تا پایان عمر باکره می دانند و به استناد سنت کلیسایی که از پدران باقی مانده است، متون کتاب مقدس را تأویل می کنند. از نظر آنها، عبارت هایی که یعقوب و یهودا را برادران عیسی(ع) معرفی می کند ،به برادران دینی تفسیر می شود، و منظور از فرزندان مریم (س) فرزندان عمو و یا فرزندان خاله ی وی هستند.(5)

از رساله هایی که در سده های نخستین مسیحی نوشته شده است می توان دریافت که اعتقاد به باکره بودن مریم (س) تا پایان عمر، گرچه عقیده ای ضروری و همگانی به شمار نمی آمده، در میان دانشمندان رایج بوده است.

بستانی به کتابی از ایرونیموس (ژروم)، - دانشمند مشهور مسیحی و مترجم کتاب مقدس به زبان لاتین (347 تا 420 م) - اشاره می کند که به دفاع از دوشیزگی مادام العمر مریم (س) و علیه هلثیدیوس که منکر بکارت همیشگی او بود، نوشته شده است.(6)،(7)
 
-------------------------

پی نوشت ها:

1 . متی 18:1.
2 . همان.
3 . متی 54:13، 56:27؛ مرقس 3:6، 40:15؛ لوقا 10:24؛ اعمال 17:12، 13:15، 18:21؛ غلاطیان 19:1، 9:2.
4 . دنیس کلارک، زندگی و تعالیم عیسی مسیح، ص 28.
5 . توماس میشل، کلام مسیحی، ص 67.
6 . بستانی، دایرة المعارف بستانی، ج 4، ص 753.
7 . محمد رضا زیبائی نژاد، مسیحیت شناسی مقایسه ای، ص 27 – 28.

--------------------------

منبع:پایکاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی
+ نوشته شده در  یکشنبه هفتم اسفند 1390ساعت 20:48  توسط مترجم سيدخليل مرتضوي 9143812719 0  |  نظر بدهید

مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 56 سه شنبه 09 اسفند 1390 نظرات (0)
تاشقایق هست ، زندگی باید کرد !

بسم الله الرحمن الرحیم

چندی پیش یکی از دوستانم برام پیامکی به این مضمون فرستاد :

شاید آنروز که سهراب نوشت " تا شقایق هست ، زندگی باید کرد ! " خبر از دل پر درد گل یاس نداشت ، باید اینجور نوشت " هر گلی هم باشد ، چه شقایق چه گل پیچک و یاس ، تا نیاید مهدی زندگی دشوار است " الهم عجل لولیک الفرج .

این نوشته رو از دو دیدگاه می توان مورد بررسی قرار داد ، هم از نگاه اول که همان نگاه سهراب است و هم از نگاه آن عزیز .

در نگاه اول ، راوی تداوم زندگی را به وجود شقایق دانسته و اونو مرتبط با این موضوع کرده .

شقایق در فرهنگ ما مظهر عشق و شهادت است ، عشق حقیقی نه عشق کاذب و مجازی ، عشق به خدا و معصومین (س) .

از این منظر بسیار درسته ، چون این عشق به وجود مقدس حضرت باریتعالی بسیار زیبا و مقدسه و دلیل اونم اینه که این عشق حقیقیه نه کاذب ، من به هر عشقی بجز این عشق می گم علاقه وافر و عشق رو تنها مختص خدا می دونم و برا اونم دلائلی دارم .

خدا بسیار رئوف و مهربانه ، خدا ستار العیوبه ، خدا خالق هستیه ، خدا زیباست و زیبایی رو دوست داره ، خدا بی نیازه  و ... .

نمونه بارز این مهر و مهربانی و میشه در این اعمال ما و عکس العمل اون دید ، شما تصور کنید حاکم منطقه و ایالتی هستید ، از خراج و مالیاتی که از رعایای خود می گیرید ، برای اونا اگه خیلی منصف باشید کارهای زیربنایی و ... رو انجام می دین و براشون مقرراتی رو وضع کردین و اگه کسی تخلف کنه به شدت ناراحت شده و اونو مجازات می کنید .

حال خدا خالق هستی و ماست ، نه خراجی از ما می گیره و نه مالیاتی ، همه چیزو در اختیارمون گذاشته و بهمون اختیار تام داده و گفته هرکار دوست دارید بکنید ولی از این حدود خارج نشید و به ما فرصت هم داده و میده و عیوب و گناهان ما رو مخفی نگه داشه و میداره ، این خدا دوست داشتنی نیست ؟

یا حادثه ای دیگه رو بیان می کنم ، در زمانی که فرعون در حال غرق شدن بود ، بارها از موسی کمک خواست و التماسش کرد و موسی توجهی نکرد ، پس از آن واقعه موسی خلوتی برگزید و به راز و نیاز با خدا مشغول شد و خدا از او پرسید : چرا وقتی فرعون ازت بارها کمک خواست به درخواستش توجهی نکردی ؟

موسی پاسخ داد : او دشمن تو بود و من چگونه به دشمنت کمک کنم ؟

خدا پس از سوگند به جلال و جبروتش می فرماید : ای موسی ! او بارها از تو کمک خواست ولی اگه تنها یکبار از من کمک خواسته بود مطمئن باش کمکش می کردم و نجاتش می دادم .

این خدا قابل دوست داشتن و عشق ورزیدن نیست ؟

و اما شهادت ، این فرهنگ شهادت بود که ما را از یوغ استعمار و استثمار نجات داد و همچنین انقلاب ما را در جنگ تحمیلی به پیروزی رسانید ، شقایق نماد این فرهنگ است ، نماد شهادت .

حال اگر این دو یعنی عشق حقیقی و فرهنگ شهادت وجود داشته باشد ، زندگی واقعی ارزش و مفهوم خودش را دارد و خواهد داشت و زمانی که این دو از بین بروند ، زندگی مفهوم و معنی نخواهد داشت و بی ارزش خواهد بود ، چون نه هدفی وجود دارد و نه ارزش و آرمانی و نه غیرت و تعصبی .

حال اگر از دید و منظر پیامک دوستم بنگریم خواهیم دید که با وجود این قسمت اول که درستی مطلب را می رساند ، بازهم برای اینان که به این درجه می رسند ، یعنی عاشق حقیقی می شوند و فرهنگ جان دادن در راه خدا را بخوبی حفظ کرده و می دانند ، زندگی سخت و دشوار است در غیاب مولا و آقایشان .

چه شبها و روزها همین رزمندگان ما که عاشق حقیقی بودند و اکثر آنان هم به درجه رفیع شهادت نائل شدند ، در دل خود از غم فراق یار غصه می خوردند و به خود می پیچیدند و اشک ماتم می ریختند .

درسته که عشق حقیقی به خدا داشتند ولی چون دوست داشتن معصومین و اطاعت از آنان را خدا امر فرموده ، آیه اولوالامر ، پس به امر خدا راضی و گردن نهاده بودند .

نتیجه اینکه هر دو مطلب درسته ، هم این و هم اون ، این پیامک رو میشه ترکیبی با یکدیگر خواند و نوشت و در درون نهادینه کرد .

 

امیدوارم خدا ما را جزء عاشقان واقعی خودش و همچنین جزء منتظران واقعی قائمش قرار دهد .

+ نوشته شده در  سه شنبه نهم اسفند 1390ساعت 21:20  توسط مترجم سيدخليل مرتضوي 9143812719 0  |  نظر بدهید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

چندی پیش یکی از دوستانم برام پیامکی به این مضمون فرستاد :

شاید آنروز که سهراب نوشت " تا شقایق هست ، زندگی باید کرد ! " خبر از دل پر درد گل یاس نداشت ، باید اینجور نوشت " هر گلی هم باشد ، چه شقایق چه گل پیچک و یاس ، تا نیاید مهدی زندگی دشوار است " الهم عجل لولیک الفرج .

 

این نوشته رو از دو دیدگاه می توان مورد بررسی قرار داد ، هم از نگاه اول که همان نگاه سهراب است و هم از نگاه آن عزیز .

در نگاه اول ، راوی تداوم زندگی را به وجود شقایق دانسته و اونو مرتبط با این موضوع کرده .

شقایق در فرهنگ ما مظهر عشق و شهادت است ، عشق حقیقی نه عشق کاذب و مجازی ، عشق به خدا و معصومین (س) .

از این منظر بسیار درسته ، چون این عشق به وجود مقدس حضرت باریتعالی بسیار زیبا و مقدسه و دلیل اونم اینه که این عشق حقیقیه نه کاذب ، من به هر عشقی بجز این عشق می گم علاقه وافر و عشق رو تنها مختص خدا می دونم و برا اونم دلائلی دارم .

خدا بسیار رئوف و مهربانه ، خدا ستار العیوبه ، خدا خالق هستیه ، خدا زیباست و زیبایی رو دوست داره ، خدا بی نیازه  و ... .

 

نمونه بارز این مهر و مهربانی و میشه در این اعمال ما و عکس العمل اون دید ، شما تصور کنید حاکم منطقه و ایالتی هستید ، از خراج و مالیاتی که از رعایای خود می گیرید ، برای اونا اگه خیلی منصف باشید کارهای زیربنایی و ... رو انجام می دین و براشون مقرراتی رو وضع کردین و اگه کسی تخلف کنه به شدت ناراحت شده و اونو مجازات می کنید .

حال خدا خالق هستی و ماست ، نه خراجی از ما می گیره و نه مالیاتی ، همه چیزو در اختیارمون گذاشته و بهمون اختیار تام داده و گفته هرکار دوست دارید بکنید ولی از این حدود خارج نشید و به ما فرصت هم داده و میده و عیوب و گناهان ما رو مخفی نگه داشه و میداره ، این خدا دوست داشتنی نیست ؟

یا حادثه ای دیگه رو بیان می کنم ، در زمانی که فرعون در حال غرق شدن بود ، بارها از موسی کمک خواست و التماسش کرد و موسی توجهی نکرد ، پس از آن واقعه موسی خلوتی برگزید و به راز و نیاز با خدا مشغول شد و خدا از او پرسید : چرا وقتی فرعون ازت بارها کمک خواست به درخواستش توجهی نکردی ؟

موسی پاسخ داد : او دشمن تو بود و من چگونه به دشمنت کمک کنم ؟

خدا پس از سوگند به جلال و جبروتش می فرماید : ای موسی ! او بارها از تو کمک خواست ولی اگه تنها یکبار از من کمک خواسته بود مطمئن باش کمکش می کردم و نجاتش می دادم .

 

این خدا قابل دوست داشتن و عشق ورزیدن نیست ؟

و اما شهادت ، این فرهنگ شهادت بود که ما را از یوغ استعمار و استثمار نجات داد و همچنین انقلاب ما را در جنگ تحمیلی به پیروزی رسانید ، شقایق نماد این فرهنگ است ، نماد شهادت .

حال اگر این دو یعنی عشق حقیقی و فرهنگ شهادت وجود داشته باشد ، زندگی واقعی ارزش و مفهوم خودش را دارد و خواهد داشت و زمانی که این دو از بین بروند ، زندگی مفهوم و معنی نخواهد داشت و بی ارزش خواهد بود ، چون نه هدفی وجود دارد و نه ارزش و آرمانی و نه غیرت و تعصبی .

حال اگر از دید و منظر پیامک دوستم بنگریم خواهیم دید که با وجود این قسمت اول که درستی مطلب را می رساند ، بازهم برای اینان که به این درجه می رسند ، یعنی عاشق حقیقی می شوند و فرهنگ جان دادن در راه خدا را بخوبی حفظ کرده و می دانند ، زندگی سخت و دشوار است در غیاب مولا و آقایشان .

چه شبها و روزها همین رزمندگان ما که عاشق حقیقی بودند و اکثر آنان هم به درجه رفیع شهادت نائل شدند ، در دل خود از غم فراق یار غصه می خوردند و به خود می پیچیدند و اشک ماتم می ریختند .

درسته که عشق حقیقی به خدا داشتند ولی چون دوست داشتن معصومین و اطاعت از آنان را خدا امر فرموده ، آیه اولوالامر ، پس به امر خدا راضی و گردن نهاده بودند .

نتیجه اینکه هر دو مطلب درسته ، هم این و هم اون ، این پیامک رو میشه ترکیبی با یکدیگر خواند و نوشت و در درون نهادینه کرد .

 

امیدوارم خدا ما را جزء عاشقان واقعی خودش و همچنین جزء منتظران واقعی قائمش قرار دهد .

 

+ نوشته شده در  سه شنبه نهم اسفند 1390ساعت 21:17  توسط مترجم سيدخليل مرتضوي 9143812719 0  |  نظر بدهید

مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 128 سه شنبه 09 اسفند 1390 نظرات (2)

خدايا

به دستهامان........قدرت

 

به پاهامان........سرعت

 

به چشم هامان........زلالي

 

به زندگي مان........عشق

 

به دوستيمان........تعهد

 

به تعهدمان........صداقت

 

                                                                            عطافرما

تعداد صفحات : 9

درباره ما
Profile Pic
ARTICLES
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 45
  • بازدید سال : 793
  • بازدید کلی : 11,063