loading...
ARTICLES
مترجم سيدخليل مرتضوي /سولاكانبوكان بازدید : 634 سه شنبه 09 اسفند 1390 نظرات (0)
معما : در دایره جهان که پا نهادم از هفت پدر و چهار مادر زاده شدم .ده ساله بودم مادرم دختر بود . چهل ساله شدم مادرم شوهر کرد . من کیستم (چیستم )؟
جواب: حضرت عيسي (ع)
توضيحات:
سؤال: عقیده ی مسیحیان در مورد ازدواج حضرت مریم (س) چیست؟

جواب: به گفته ی کتاب مقدس، مریم (س) در عقد شخصی به نام یوسف بود که به شغل نجاری اشتغال داشت اما قبل از آمیزش با همسر خود او را از روح القدوس حامله یافت و تا زمان تولد عیسی (ع) با وی همبستر نشد.(1)

اگر این پرسش مطرح شود که آیا باکره بودن مریم (س) تا پایان عمر ادامه داشت یا صرفاً تا زمان تولد عیسی؟ اگر کتاب مقدس را، که از اعتباری افزون بر سنت کلیسایی برخوردار است، مرجعی برای دست یابی به پاسخ این پرسش بدانیم، به مواردی در اناجیل برمی خوریم که ما را در حل پرسش کمک می کند: «یوسف از خواب بیدار شد و طبق دستور فرشته ی خدا عمل نمود و مریم (س) را به خانه ی خود آورد. اما تا زمانی که مریم (س) پسر خود را به دنیا آورد با او همبستر نشد.»(2) از این عبارت به دست می آید که پس از تولد عیسی (ع)، مریم (س) به نکاح یوسف درآمده است. بنابراین، باکرگی وی تنها تا زمان تولد عیسی (ع) بود. از سوی دیگر، کتاب مقدس به برادران و خواهران عیسی (ع) اشاره کرده است: «و چون به وطن خویش آمد ایشان را در کنیسه ی ایشان تعلیم داد به قسمی که متعجب شده، گفتند: از کجا این شخص چنین حکمت و معجزات را به هم رسانید. آیا این پسر نجار نمی باشد و آیا مادرش مریم نامی نیست و برادرانش یعقوب و یوسف و شمعون و یهودا و همه ی خواهرانش نزد ما نمی باشند؟ پس این همه را از کجا به هم رسانید؟»(3)

پروتستان ها با تکیه بر متن کتاب مقدس معتقد به دوشیزگی مریم (س) تا زمان تولد عیسی (ع) هستند. و می گویند مریم پس از تولد عیسی (ع) دارای چهار پسر و چندین دختر شد.(4)

اما کاتولیک ها و ارتدوکس ها مریم (س) را تا پایان عمر باکره می دانند و به استناد سنت کلیسایی که از پدران باقی مانده است، متون کتاب مقدس را تأویل می کنند. از نظر آنها، عبارت هایی که یعقوب و یهودا را برادران عیسی(ع) معرفی می کند ،به برادران دینی تفسیر می شود، و منظور از فرزندان مریم (س) فرزندان عمو و یا فرزندان خاله ی وی هستند.(5)

از رساله هایی که در سده های نخستین مسیحی نوشته شده است می توان دریافت که اعتقاد به باکره بودن مریم (س) تا پایان عمر، گرچه عقیده ای ضروری و همگانی به شمار نمی آمده، در میان دانشمندان رایج بوده است.

بستانی به کتابی از ایرونیموس (ژروم)، - دانشمند مشهور مسیحی و مترجم کتاب مقدس به زبان لاتین (347 تا 420 م) - اشاره می کند که به دفاع از دوشیزگی مادام العمر مریم (س) و علیه هلثیدیوس که منکر بکارت همیشگی او بود، نوشته شده است.(6)،(7)
 
-------------------------

پی نوشت ها:

1 . متی 18:1.
2 . همان.
3 . متی 54:13، 56:27؛ مرقس 3:6، 40:15؛ لوقا 10:24؛ اعمال 17:12، 13:15، 18:21؛ غلاطیان 19:1، 9:2.
4 . دنیس کلارک، زندگی و تعالیم عیسی مسیح، ص 28.
5 . توماس میشل، کلام مسیحی، ص 67.
6 . بستانی، دایرة المعارف بستانی، ج 4، ص 753.
7 . محمد رضا زیبائی نژاد، مسیحیت شناسی مقایسه ای، ص 27 – 28.

--------------------------

منبع:پایکاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی
+ نوشته شده در  یکشنبه هفتم اسفند 1390ساعت 20:48  توسط مترجم سيدخليل مرتضوي 9143812719 0  |  نظر بدهید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
ARTICLES
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 52
  • بازدید سال : 800
  • بازدید کلی : 11,070